Више од двадесет учесника из земље и иностранства на предсојећем 21. Бијеналу уметности у Панчеву
Више од двадесет уметника, уметница и уметничких колектива из земље и иностранства представиће своје радове у оквиру предстојећег 21. Бијенала уметности, које се у Панчеву одржава под називом ,,Испирање“ у организацији Културног центра Панчева од 25. маја до 25. јуна у више јавних простора у граду.
Више од двадесет домаћих и иностраних уметника/ца и колектива позвани су у оквиру 21. Бијенала уметности у Панчеву представе или реализују радове у вези са термином испирање, одабирајући сами неку од бројних асоцијација које се везују за овај термин.
У том процесу су могли да се ослоне на нека од следећих питања: Колико се осећамо испраним, измореним, исцеђеним, раствореним? Да ли је процес испирања процес уклањања или проналажења нечег? Да ли се расна мржња, мизогинија, хомофобија могу испрати? Да ли се трагови породичног насиља, ратних злочина, злостављања могу (и)спрати? Да ли се водом могу испрати отпаци из прехрамбене индустрије, или било које друге гране индустрије? Који је однос између испирања и заборава?
Аутори/ке који учествују у програму су: Aistė Ambrazevičiūtė (Литванија), Бреда Бебан, Лана Стојићевић, Барбара ле Бегек Фридман (Француска), Нева Лукић и Виктор Радоњић (Хрватска, Србија) и уметници/це и колективи из Србије: Bio2Arh, Даница Бићанић, Ваштаг Вендел, Графичка мрежа, Љубица Денковић (Србија/Белгија), Драгана Дражовић-Илић , Надежда Кирћански (Србија/Холандија), Марија Козомора, Живана Мијаиловић, Бранислав Николић, Константинос Петровић, Моника Сигети, Исидора Стојановић, Слободан Стошић и Зоран Тодоровић.
Према речима селекторке овогодишњег програма, Соње Јанков, кустоскиње и научне сараднице за хуманистичке науке, конотације термина испирање могу бити негативне и позитивне, значења у пренесеном и техничком смислу. Испирање се може односити на испирање мозга, прање новца, политике заборава, етничко чишћење, уклањање трагова злочина, уклањање различитости (културолошких, етничких, расних, особених). У преводу на енглески, као wасх-оут, термин се може повезивати и са исцрпљеношћу, неуспехом, истрошеношћу.
Процесом испирања се нешто може уклонити или открити, као на пример археолошки налази уз помоћ којих сазнајемо о историји планете, или злато и племенито камење које је изазвало појаве златне грознице, геноциде и вишеструке видове експлоатације. Бијенале уметности у Панчеву одржава се уз покровитељство Града Панчева, Министарства за културу Републике Србије и Покрајинског секретаријата за културу, јавно информисање и односе с верским заједницама. Бијенале уметности је интернационална манифестација која се одржава у континуитету од 1981. године, када је први пут одржана као изложба југословенске скулптуре (ПИЈС) великог формата за слободни и галеријски простор.
Године 2000. овај пројекат концепцију рада проширује са поља скулптуре на „проширено поље уметности“ те се и сам назив манифестације преиначио са „Бијенала скулптуре“ на „Бијенале визуелних уметности“. Такође, те године изложба добија интернационални карактер. Пратећи уметничке афинитете и ослушкујући пулс нове публике, Бијенале 2006. године проширује свој програм на позоришну и филмску уметност чиме укључује и друге уметничке изразе и добија данашњи облик – Бијенале уметности. Бијенале уметности, као манифестација која иза себе има традицију дугу више од четрдесет година, угостило је многе значајне уметнике међу којима су: Јожеф Нађ, Томислав Петернек, Никола Џафо, Ричард Дикон, Коста Богдановић, Мрђан Бајић, Ненад Андрић и многи други.
Фото: Промо