Био је то мост између култура и народа, платформа за екипно надметање,...
ЧУВЕНИ ФИЛМСКИ РЕДИТЕЉ АЛФРЕД ХИЧКОК ПОСЕТИО БЕОГРАД 1964.
Домаћица му је била Милена Дравић, којој је дао до знања да га занима само стари део нашег главног града
Када направимо осврт на 20. век, конкретно на 1964, можемо рећи да се у Југославији те го дине догодило много шта значајно. То је била година када је постављен камен темељац за хи дро-електрану Ђердап, отворен је Дом омладине Београда, на Олимпијским играма у Токију Југославија је освојила пет медаља, а у биоскопима се гледао “Марш на Дрину”. Догодило се још што шта и још нешто. У посету Београду дошао је отац психо-трилера чувени редитељ Алфред Хичкок.
НАПОРНИ ПЕРФЕКЦИОНИСТА
Још тада, овај 65-годишњи Британац сматран је једним од најутицајнијих редитеља у историји филма. Током каријере дуге шест деценија снимио је више од 50 играних филмова, а од режисер ске столице није бежао ни када су у питању документарци и ТВ серије. Kао брутални перфекциониста, Хичкок је излуђивао сараднике, а рад с њим био је напоран из много разлога. Био је опседнут детаљима, што је доводило до бесконачних дублова, па је тако култна сцена у купатилу из филма“Психо”, у трајању свега 45 секунди, снимана седам дана из 17 различитих углова. Због тога не чуди што је ова кратка сцена, према речима познавалаца филма, редефинисала насиље на екрану и проучава се деценијама. Хичкок је уживао разне надимке и титуле попут “мајстора напетости”, “човека који је редефинисао филм” или “оца савременог трилера”, али у току кратке посете нашем главном граду показао је да је, осим што је био велики геније, уједно и један сасвим нормалан, непосредан и симпатичан човек. Хичкокова посета Београду није била званична, али ни само из чистог задовољства, већ, како је касније открио у интервјуу за Дугу, била је и у пословне сврхе. У потрази за локацијом за своје потенцијално следеће остварење “Три таоца”, наумио је да истражи шта би му могао понудити овај кутак света. (Филм никада није снимио).
ДОБАР ПОЗНАВАЛАЦ НАШИХ КРАЈЕВА
У време када је стигао у Београд, руку под руку са супругом и уједно перфектном, незаменљивом секретарицом Алмом, директно из Њујорка дојављено му је да је његов најновији филм “Марни” првог дана приказивања потукао рекорд његових чувених “Птица”. Kако је Хичкок с великом па жњом испратио филм “Kозара” Вељка Булајића (снимљен две године раније 1962) и интер претаторе главних улога, међу којима је била и глумица Милена Дравић, за коју су се Хичкок и његова супруга највише и распи тивали, управо она је била њихов домаћин и пратила их је у шетњи и обиласку главног града.
Иако окружен домаћинима који су једва чекали да упуте “оца психотрилера” у историју земље и занимљивости града, он је, изненађујуће, много већ знао и сам, извештавала је тадашња штампа. Познавао је давну историју и сам је причао о биткама за освајање Београда, а нагласио је и да му је неколико година раније било веома жао што, када је Симплон Оријент експресом пролазио кроз Београд на путу за Истанбул, није могао да се задржи у обиласку. Нарочито му је била интересан тна мешавина старог и новог, што је у то време био Нови Београд, па се тако, упућен у домаћу историју, ишчуђавао што су на месту где је некада била ледина у то време подизани модерни солитери.
– И све је то изграђено за 20 година? Поред свега онога што сте имали да градите у Београду који су бомбардовали и Немци и савезници чудио се Хичкок, а пренели репортери Вечерњих новости. Једно од првих места на које је отишао, а које је и једино више пута у току посете Београду обишао, била је Скадарлија.
“СЕЋАШ ЛИ СЕ, АЛМА…”
Познато је да је током читавог живота Алфред Хичкок имао проблем с гојазношћу, а често се нагађало да је његова потреба за храном изазвана бројним страховима и анксиозношћу. Ипак, његова дијета је понекад престајала да важи, па је тако на вечери у Скадарлији поручио:
– Kада сам у ресторану с пријатељима, немојте да ме питате шта хоћу да једем. Хоћу, ако ми дозво љавате, да будем с пријатељима. Док су уживали у староградској музици и до данас непромењеном духу Скадарлије, виолиниста му је на ухо засвирао мелодију из оперете “Грофица Марица”, што је Хичкока посебно дирнуло, те се обратио жени:
Сећаш се Алма, слушали смо то онда…
Његова супруга се надовезала:
– Било је то 1925, када је снимио свој први филм, оркестар је то свирао на прослави.
Хичкок у Скадарлији
ОДУШЕВЉЕНИ “KОЗАРОМ”
Видно заинтригиран и заинтересован за “Kозару”, брачни пар Хичкок тежио је да сазна све де таље о њему, а посебно о њиховој домаћици Милени Дравић, данас легенди српске глумачке сцене, а у то време младој 24-годишња кињи, чија је каријера цветала муњевитом брзином.
Реците како сте се осећали када сте били глумица у “Kозари” међу народом који је то преживео пи тао је Хичкок Милену.
– Била сам глумица до једног тренутка. А онда су сви, од оног најмањег дечака који се тек био родио до човека који је био наш консултант у режији, који је ту ратовао, сви су они били људи с Kозаре. То за њих више није био филм, то је била истина која се враћа… одговорила је глумица. Kао добра домаћица, након што се недвосмислено изјаснио да га интересује само стари Београд, Милена Дравић показала им је најстарију кафану у граду “Знак питања”, затим Kонак кнегиње Љубице, Трг републике, Милошев конак и друге знаменитости. Хичкок је с интересовањем по сматрао експонате Првог и Другог устанка.
Веома волим старо оружје и често сам желео да направим филм у ком би се некакав злочин десио неким необичним оружјем. Ипак, досад то нисам учинио јер ми се увек чинило да је старо оружје сувише експлоатисано у разним спектаклима и псеудоисторијским филмовима закључио је мајстор напетости.
ЉУБИТЕЉ ЖИВОТИЊА У БЕОГРАДСКОМ ЗОО-ВРТУ
Познато је да се Хичкок појављивао у већини својих филмова, па су гледаоци тако имали прилику да га виде као пешака, у градском превозу или с омиљеним пудлицама. Истицао је да је желео да буде глумац, али је био превише стидљив, због чега се и појављивао само у малим улогама. Још један од разлога био је и што су, како је наводио, глумци понекад проблем, понекад нужно зло.
У току обиласка Београда открио је да су се, као најбољи глумци, у његовим филмовима показале птице, због чега се, када је стигао у зоолошки врт, прво с њима и поздравио. Говорио је да му се допада наш мали зооврт и зачудио се што је слоница Тиса донела младунче на свет јер још никада није чуо да се у заточеништву родила беба слона. Наравно, посетио је и малену Цицу, прво слонче у Европи рођено у кавезу, а када је видео њеног тату везаног ланцем за решетке, његов пређашњи, разнежени израз лица, изобличио се у намрштен и врло незадовољан. Објаснили су му да је слон у последње време био немиран и да је чак покушао и да разбије решетке кавеза.
– Можда је нервозан зато што је везан. Страшно ми је жао када видим животињу тако спутану. Пробајте, молим вас, у моје име да замолите управу зоолошког врта да покуша да га ослободи. Можда и није тако страшан замолио је чувени редитељ, како су писале Вечерње новости.
Обилазак Београда прекинула је киша и Хичкок је остао сам да би завршио преостале обавезе. Његова посета остала је упамћена и до данас, а једна од оних која се увек радо сећала сусрета с Алфредом и Алмом била је управо Милена Дравић.
– Била сам у друштву с легендом, силно почашћена и то заувек остаје у сећању. Он је већ тада био један од највећих редитеља свих времена, а ја јако млада, на почетку каријере. Већ тада сам знала већину његових сјајних филмова. И Хичкока и његову жену Алму памтим као драге људе - сећала се својевремено Милена.
Занимљивости о Хичкоку
- Хичкок ће остати познат као једини редитељ који је снимио римејк свогфилма
- За своје филмове бирао је махом жене с плавом косом, које су постале заштитни знак његових филмова
- Његова појављивања у сопственим филмовима постала су толико чувена да је касније морао да их монтира на почетку филма да не би ометао публику
- Није имао активан друштвени живот све до 25, када је први пут изашао с девојком и први пут окусио алкохол
- Kао усамљени дечак, био је опседнут распоредом полазака возова
- Имао је страх од мале деце, полицајаца, висине, да следећи филм неће бити добар као претходни и страх од јаја
аутор ИВАНА ЗОРКИЋ
ФОТОГРАФИЈЕ: АРХИВА БОРБЕ