Scroll Top

Ко је газда, знало се по опанку

ko-je-gazda-znalo-se-po-opanku
Сличне теме

ЗАНАТСКА РАДИОНИЦА “КИРИ” ИЗ КАЛУЂЕРИЦЕ ПРОИЗВОДИ НАРОДНУ НОШЊУ И ОПАНКЕ

Када би мушкарци били далеко од дома, жене су носиле њихове опанке с кљуном да би показале ко је тренутно глава куће

Породична радио­ница Мијомира Алексића гене­рацијама се ба­ви производњом народних ношњи и опанака, користећи разне старе занате попут опанчарства, веза, тка­ња, хеклања. Све је почело 1929, када је мајстор Душан, Мијомиров деда, у селу Умча­ри отворио малу опанчарску и обућарску радњу. Тада није ни слутио да ће његов посао наследити прво његов син, а потом и унук, који данас своју уникатну робу извози на чак пет континената.

­- Ја сам трећа генерација која се бави овим занатом, тако да сам одрастао у том послу, ту сам ви­део себе и желео сам тиме да се бавим. Након што сам одслужио војни рок, са 19 година, одлучио сам да отворим самосталну ра­дионицу “Кири”. Од свог осни­вања 1981. до данас радионица настоји непрестано да чува тра­дицију нашег народа започи­ње разговор за Борбу власник радионице Мијомир Алексић. Алексић је стекао звање јед­ног од најпознатијих опанчара Србије, а с много љубави и пре­даности према овој врсти посла створио је беспрекорну и квалитетну израду комада. Радиони­ ца “Кири” постала је симбол за народну ношњу и опанке.

Њихов производни програм израђује се од различитих обли­ка и дизајна, а широк асортиман народних ношњи шије се по ме­ри. Производи настали умећем запослених у овој радионици нашли су се више пута пред камерама, па су се тако ношње и опанци користили за снима­ње многих култних филмова и представа.

Према Алексићевим речима, посла је увек било уколико неко хоће да ради и ако се то ради квалитетно. Деда му је увек причао да од овог посла не може да се обогати, али може да се живи, и тако је и било. Мијомир је це­лу своју породицу прехранио и одшколовао управо од овог заната. Оно што је данас ретко чути када су у питању стари за­нати јесте да Мијомира има ко да наследи. Наиме, његова старија ћерка је наставила овај посао и ради у фирми већ годинама, док је млађа покренула свој бизнис и бави се етно-­модом, а њен бренд носи назив “Опанчарева кћи”.

МАНУФАКТУРА У ОКВИРУ ПОРОДИЧНОГ ДОМА

Из породичне куће у Калуђе­рици, где се и налази радионица “Кири”, увек се чује звук машина за прераду коже, а 12 вредних радника својим умећем производи комаде који симболизују српску традицију. Уколико је посетите, имаћете могућност да видите и сам процес производње, који се овде одвија, па се тако на спрату куће налази права мануфактура, где жене везу, хеклају и ткају ношње, пажљиво везући сваки бод одређене шаре. Затим, у доњем делу дома, када се прође право царство, испуњено опанцима и мирисом коже, наићи ћете на мајсторе који у својим одели­ма прецизно секу материјале за израду опанака.

­-Нема много разлике од почетака оснивања радионице до да­нас. Мој посао је врста ресавске школе, не измишљамо моделе, већ радимо оно што су некада давно радили. Једино је друга­чија та борба за материјал јер, нажалост, код нас више нема тих фабрика, којих је било када сам започињао овај посао. Из тог разлога, тренутно набављамо ко­жу за опанке из Италије, а што се тиче чоје, то су материјали из Македоније или Бугарске ­ исти­че власник.

ШТО ЛЕПШИ ОПАНАК, ТО ВЕЋА ЗАРАДА

Опанак је традиционална срп­ска обућа и њен национални си­мбол и представља лаку кожну сеоску обућу која се притеже око ногу каишевима и опутом. Веште руке радионице “Кири” својим мајсторством праве ау­тентичне опанке, па се тако овде могу пронаћи опанци из разних крајева: шумадијски, влашки, шопски, гламочки, а чува се и примерак опанака које је радио Мијомиров отац, старих преко осам деценија.

– Претеча свих опанака су та­козвани пертлаши. Некада су се они називали пресни опанци, који су се радили од уштројене коже, и њих су израђивале жене. Некада је била пракса да, када се спрема зимница, у зависности од тога коју би животињу имали, с њих се скидала та сирова кожа, а потом на њу стану људи, она се обележи да би се узео калуп, избуши четири-­пет рупа и про­вуку се канапи. И тако се раније носило, са све длаком. А онда су, између два рата, почели да настају опанчари и то је тада, пра­ктично, постао занат. Постојало је такмичење између газда, ко ће имати ситнији и лепши опанак. То су биле уметничке ствари, ко је колико био креативан, то­лико је и зарађивао ­- објашњава Алексић.

СВАКО СЕЛО СВОЈУ НОШЊУ ИМА

Са жељом да остане у духу ср­пске традиције, радионица “Ки­ри” израђује и народне ношње с истом љубављу и ентузијазмом, као и опанке. На овом месту се раде све врсте српских ношњи, било да су из Хрватске, Слове­није, Македоније или било ког другог поднебља где су живели Срби. То је можда и чар овог по­сла, како истиче Алексић, јер су се ношње разликовале малтене од села до села и у зависности од тога чији је утицај владао у том крају. ­ Има примера где се разликују шумадијске ношње из рецимо 19. и 20. века, па су тако у 20. веку из Аустроугарске стигли цветни мотиви и они су увек ишли узбр­до да би симболизовали проспе­ритет, здравље и успешност, како породице тако и имања. Такође, постојала је и градска ношња, и ту је књегиња Љубица прва направила спој Истока и За­пада, горњи део ношње потицао је из тадашње престонице моде Истанбула, док је сукња долази­ла са запада ­- открива Мијомир.

ЧУВАМО ПРИЧЕ ИЗ НАРОДА

­Оно што је једна од мојих ми­сија јесте да пренесем млађим ге­нерацијама дух наше традиције и неке приче из народа за које ве­роватно нису чули. Постоји једна занимљива прича о томе зашта служи опанак с кљуном. Наиме, опанак с кљуном су носили му­шкарци, док су жене носиле без кљуна, и управо је он симболи­зовао ко представља главу ку­ће. Када би мушкарац одлазио у рат или на посао ван земље, жене би обувале мужевљеве опанке с кљуном, без обзира на то колико они велики били, да би показале ко тренутно представља дома­ћина куће. И управо су то неке ситнице и приче које треба да се пренесу на младе – ­ поручује наш саговорник.

Позив за младе

– Нажалост, одзив младих је веома слаб, али тренутно је отворен конкурс за шнајдере и опанчаре. Тражимо младе људе које бисмо научили занату. Овај посао није класичан шнајдерај, потребно је имати само смисла за цртање јер је, рецимо, код ношњи неопходно да стране буду симетричне. Такође, ради се с гајтанима који су врло танки, тако да су потребни прецизност и стрпљење, а много ствари се научи успут уз посао – наводи Мијомир Алексић.

аутор ТАМАРА ЈОРГИЋ

ФОТОГРАФИЈЕ: БОРБА

Додај коментар: