ЗАНАТСКА РАДИОНИЦА “КИРИ” ИЗ КАЛУЂЕРИЦЕ ПРОИЗВОДИ НАРОДНУ НОШЊУ И ОПАНКЕ
Када би мушкарци били далеко од дома, жене су носиле њихове опанке с кљуном да би показале ко је тренутно глава куће
Породична радионица Мијомира Алексића генерацијама се бави производњом народних ношњи и опанака, користећи разне старе занате попут опанчарства, веза, ткања, хеклања. Све је почело 1929, када је мајстор Душан, Мијомиров деда, у селу Умчари отворио малу опанчарску и обућарску радњу. Тада није ни слутио да ће његов посао наследити прво његов син, а потом и унук, који данас своју уникатну робу извози на чак пет континената.
- Ја сам трећа генерација која се бави овим занатом, тако да сам одрастао у том послу, ту сам видео себе и желео сам тиме да се бавим. Након што сам одслужио војни рок, са 19 година, одлучио сам да отворим самосталну радионицу “Кири”. Од свог оснивања 1981. до данас радионица настоји непрестано да чува традицију нашег народа започиње разговор за Борбу власник радионице Мијомир Алексић. Алексић је стекао звање једног од најпознатијих опанчара Србије, а с много љубави и преданости према овој врсти посла створио је беспрекорну и квалитетну израду комада. Радиони ца “Кири” постала је симбол за народну ношњу и опанке.
Њихов производни програм израђује се од различитих облика и дизајна, а широк асортиман народних ношњи шије се по мери. Производи настали умећем запослених у овој радионици нашли су се више пута пред камерама, па су се тако ношње и опанци користили за снимање многих култних филмова и представа.
Према Алексићевим речима, посла је увек било уколико неко хоће да ради и ако се то ради квалитетно. Деда му је увек причао да од овог посла не може да се обогати, али може да се живи, и тако је и било. Мијомир је целу своју породицу прехранио и одшколовао управо од овог заната. Оно што је данас ретко чути када су у питању стари занати јесте да Мијомира има ко да наследи. Наиме, његова старија ћерка је наставила овај посао и ради у фирми већ годинама, док је млађа покренула свој бизнис и бави се етно-модом, а њен бренд носи назив “Опанчарева кћи”.
МАНУФАКТУРА У ОКВИРУ ПОРОДИЧНОГ ДОМА
Из породичне куће у Калуђерици, где се и налази радионица “Кири”, увек се чује звук машина за прераду коже, а 12 вредних радника својим умећем производи комаде који симболизују српску традицију. Уколико је посетите, имаћете могућност да видите и сам процес производње, који се овде одвија, па се тако на спрату куће налази права мануфактура, где жене везу, хеклају и ткају ношње, пажљиво везући сваки бод одређене шаре. Затим, у доњем делу дома, када се прође право царство, испуњено опанцима и мирисом коже, наићи ћете на мајсторе који у својим оделима прецизно секу материјале за израду опанака.
-Нема много разлике од почетака оснивања радионице до данас. Мој посао је врста ресавске школе, не измишљамо моделе, већ радимо оно што су некада давно радили. Једино је другачија та борба за материјал јер, нажалост, код нас више нема тих фабрика, којих је било када сам започињао овај посао. Из тог разлога, тренутно набављамо кожу за опанке из Италије, а што се тиче чоје, то су материјали из Македоније или Бугарске истиче власник.
ШТО ЛЕПШИ ОПАНАК, ТО ВЕЋА ЗАРАДА
Опанак је традиционална српска обућа и њен национални симбол и представља лаку кожну сеоску обућу која се притеже око ногу каишевима и опутом. Веште руке радионице “Кири” својим мајсторством праве аутентичне опанке, па се тако овде могу пронаћи опанци из разних крајева: шумадијски, влашки, шопски, гламочки, а чува се и примерак опанака које је радио Мијомиров отац, старих преко осам деценија.
– Претеча свих опанака су такозвани пертлаши. Некада су се они називали пресни опанци, који су се радили од уштројене коже, и њих су израђивале жене. Некада је била пракса да, када се спрема зимница, у зависности од тога коју би животињу имали, с њих се скидала та сирова кожа, а потом на њу стану људи, она се обележи да би се узео калуп, избуши четири-пет рупа и провуку се канапи. И тако се раније носило, са све длаком. А онда су, између два рата, почели да настају опанчари и то је тада, практично, постао занат. Постојало је такмичење између газда, ко ће имати ситнији и лепши опанак. То су биле уметничке ствари, ко је колико био креативан, толико је и зарађивао - објашњава Алексић.
СВАКО СЕЛО СВОЈУ НОШЊУ ИМА
Са жељом да остане у духу српске традиције, радионица “Кири” израђује и народне ношње с истом љубављу и ентузијазмом, као и опанке. На овом месту се раде све врсте српских ношњи, било да су из Хрватске, Словеније, Македоније или било ког другог поднебља где су живели Срби. То је можда и чар овог посла, како истиче Алексић, јер су се ношње разликовале малтене од села до села и у зависности од тога чији је утицај владао у том крају. Има примера где се разликују шумадијске ношње из рецимо 19. и 20. века, па су тако у 20. веку из Аустроугарске стигли цветни мотиви и они су увек ишли узбрдо да би симболизовали просперитет, здравље и успешност, како породице тако и имања. Такође, постојала је и градска ношња, и ту је књегиња Љубица прва направила спој Истока и Запада, горњи део ношње потицао је из тадашње престонице моде Истанбула, док је сукња долазила са запада - открива Мијомир.
ЧУВАМО ПРИЧЕ ИЗ НАРОДА
Оно што је једна од мојих мисија јесте да пренесем млађим генерацијама дух наше традиције и неке приче из народа за које вероватно нису чули. Постоји једна занимљива прича о томе зашта служи опанак с кљуном. Наиме, опанак с кљуном су носили мушкарци, док су жене носиле без кљуна, и управо је он симболизовао ко представља главу куће. Када би мушкарац одлазио у рат или на посао ван земље, жене би обувале мужевљеве опанке с кљуном, без обзира на то колико они велики били, да би показале ко тренутно представља домаћина куће. И управо су то неке ситнице и приче које треба да се пренесу на младе – поручује наш саговорник.
Позив за младе
– Нажалост, одзив младих је веома слаб, али тренутно је отворен конкурс за шнајдере и опанчаре. Тражимо младе људе које бисмо научили занату. Овај посао није класичан шнајдерај, потребно је имати само смисла за цртање јер је, рецимо, код ношњи неопходно да стране буду симетричне. Такође, ради се с гајтанима који су врло танки, тако да су потребни прецизност и стрпљење, а много ствари се научи успут уз посао – наводи Мијомир Алексић.
аутор ТАМАРА ЈОРГИЋ
ФОТОГРАФИЈЕ: БОРБА