Хуманитарна иницијатива Фондације „Једро“, покренута са циљем прикупљања средстава за лечење дечака...
ТАМАРА РОГОВИЋ, НАЈМЛАЂИ МАГИСТАР НА СВЕТУ У ОБЛАСТИ ВИЗУЕЛНИХ УМЕТНОСТИ
Вишевековна универзитетска традиција у Великој Британији створила је врло софистициран приступ едукације појединца кроз интердисциплинарни рад
Србија обилује богатством и то оним на којем свет остаје, младим, образованим и амбициозним људима који померају и постављају нове светске границе. О разликама у образовном систему Србије и Велике Британије, о њеним новим размишљањима и надахнућима разговарали смо с Тамаром Роговић, најмлађим магистром на свету у области визуелних уметности.
Који од многобројних успеха сматрате највећом прекретницом за даљи развој?
– Дефинитивно част да будем позвана на двогодишње постдипломске студије уметности на универзитету у Единбургу у својој 18. години, без завршених основних студија. Чињеница да је сенат универзитета донео ову одлуку, након што су професори оценили моје радове и спремност за овај степен образовања, заиста је отворила много нових могућности. Долазак у Велику Британију и образовање које сам стекла кроз програм стваралаштва савремене уметности су унапредили моју методологију рада и дозволи ли ми да информишем свој рад критички, а посебно кроз разумевање авангарде.
С обзиром на то да сте имали прилику да студирате на нашем универзитету, али исто тако и на једном од најпрестижнијих, у Единбургу, које су разлике, а које сличности у приступу?
– Сличности не постоје. Образовање у Великој Британији је традиционално део њихове културе, а вишевековно постојање универзитетског образовања довело је до врло софистицираног приступа образовању појединца кроз групни, интердисциплинарни рад. Чини се да је идеја да критички образовани индивидуалци чине квалитетно друштво. Многи образовни системи у свету имају доста тога да науче из британских корена знања, па тако и Србија.
Многим уметницима су мостови били инспирација. Шта вама означава тај мотив, којем сте посветили магистарску изложбу?
– Мост, као канон инспирације, представља вечити уметнички упит. Скоро као да је ту, још присутан у мојој естетици, да ми да назнаку да морам тражити везу и стремити ка разумевању односа и повезаности нас с нама самима и другима. Кроз „Asteria Creative”, истраживачку групу за науку и уметност при Единбуршком универзитету, чији сам оснивачки члан, имам прилику да истражујем законитости космичке повезаности и све те невидљиве мостове, а кроз друге праксе бавим се истраживањем тога шта наше неподношљиве идентитетске различитости могу да постану и како се трансформишу. Човек је и визуелно биће, када видимо мост, схватамо га као индикатора неке већ виђене метафоре везане за премошћавање или повезивање. То га чини одличним и безбедним мотивом за овакве наративе, међутим, оштећени и сломљени мостови, који су често мотиви на мојим сликама, говоре о фрагилности и комплексности наизглед утемељених и ригидних творевина и односа. Велику заслугу за мотив моста у мом раду има један од мојих ментора, чије истраживање се односи на утицај места рођења и одрастања уметника на њихово стваралаштво. Он ме је подстакао на коришћење овог мотива кроз истраживање подсвести везане за најранији, пренатални период потиснутих трауматичних доживљаја рођена сам 14. априла 1999, током конфликта, као и на истраживање значаја индивидуалне одговорности. Један од резултата је заиста и моја магистарска изложба “Стратегији треба терапија”.
Како сте дошли на иде ју за отварање бесплатне школе „Tasha Art School” и која је главна мисија овог пројекта?
– “Tasha Art School” је пројекат бесплатне школе уметности за децу и одрасле. Започет је 2017. у Београду, као моја идеја попап школе уметности за децу различитих способности и могућности. Пројекат је осмишљен као пример алтернативног уметничког образовања, специфичних метода које подстичу уметничке потенцијале сваког појединца још од најранијег узраста и где полазници имају прилику да уче о уметности кроз уметност. Попап концепт је веома важан јер нам је дозволио да посетимо више градова и локација. Због пандемије, у претходном периоду пројекат је био на чекању, међутим, надам се наставку ове године, са још снажнијим концептом.
Постоји ли нека мисао или теза коју желите да продубите и која ће инспирисати ваш рад у овој години?
– Тренутно се бавим темом ненасиља кроз индивидуални рад и кроз своје колаборативне праксе. Сматрам да мој пут зависи од разумевања различитих истраживања, тако да се трудим да интердисциплинарно стварам кроз дело вање у више области попут физике, биологије и, наравно, хуманистичких наука. „Asteria Creative” се бави спајањем различитих наука, филозофије и уметности у циљу истражи вања свемира технологије и етике откривања и насељавања небеских тела.
Шта бисте нам поручили поводом 100 година постојања имена Борба?
– Желим још много борбе Борби јер борба за уметност, културу, демократске постулате и слободу је стална и непрестана и оног тренутка када стане она нестаје.
аутор МИЛИЦА ДРАШКОВИЋ
ФОТОГРАФИЈЕ: ПРИВАТНА АРХИВА