ПРОФЕСОР РАДМИЛА ТОНКОВИЋ, ПОЧАСНИ ЧЛАН УДРУЖЕЊА ЖЕНА-ЛЕТАЧА СРБИЈЕ
Недовољно се поносимо женама – пионирима летења. О мушкарцима-летачима је све записано, а о женама-пилотима у појединим земљама људи и не знају ко су оне биле
Авијација окупља елиту једне државе. Они који су рођени да пужу не могу да лете, а они који лете, они су посе бни. Онолико колико је развијена авијација, толико је развијена и њена држава с обзиром на то да једино авијација поседује најсавременије и најсофистицираније технике и технологије. Авијатичари су доиста пробра ни, изабрани и одабрани, као најбољи међу хиљадама кандидата . То су комплетне личности, људи зрели и у интелектуалном погледу и по питању емоционалне интелигенције, спремни да одговоре на све сложене захтеве професије, спорта и комерцијалног летења, каже на почетку разговора за Борбу професорка Радмила Тонковић, која је четврт века радила у Команди Ратног ваздухопловства и противваздушне одбране у Земуну.
Биографија професорке Радмиле Тонковић је препуна успеха и скоро је немогуће набројати награде, признања, плакете и сертификате за њене многобројне и велике заслуге у области историје и ваздухопловства. Прва је и је дина жена с наших простора која је носилац Почасног златног летачког знака пилота РВ и ПВО Војске Србије и прва и једина жена добитник Почасног парадног официрског ваздухопловног бодежа. Тонковићеву је и командант председничког кремаљског пука Русије наградио Почасним грамотом, а добитник је и Почасног пилотског знака цивилне авијације Руске Федерације. Више од 20 година се бави и писањем о авијацији, аутор је 15 књига (12 као коаутор и три као аутор).
Откуд страст према авијацији?
– Целу професионалну каријеру сам посветила авијацији, 23 године сам радила у Команди Ратног ваздухопловства и противваздушне одбране у Земуну са 400 мушкараца, пилота и авиоинжењера, на веома од говорном и тешком послу, и на источној и на западној борбеној техници, која је захтевала велико знање и познавање многих ваздухоплова и ПВО средстава. Стручњаци на свим војним аеродромима су директно ко ристили документацију која је прошла кроз моје корекције, модификације и упутства. Стално сам била под стресом, да ли је слетео пилот, да ли су уређаји исправни, да ли све функционише… А онда сусрећете и дивне колеге из комерцијалне и спортске авијације, који траже ваше услуге и савете, па се ангажујете и у области цивилне авијације и више уопште и не излазите из теме авијације. Тек када пропутујете цео свет и сви авијатичари вас дочекају раширених руку и срдачно, онда схватите да су сви ваздухопловци целога света једна велика породица. Авијација је једна веома озбиљна и упорна инфекција за цео живот од које нема лека!
Више од десет година сте писали “Небеске хероине света” (538 страница и преко 1.700 фотографија) и у књизи се налазе романсиране биографије жена авијатичара, професионалних инжењера, жена које се баве професионалним и спортским летењем…
– Књига “Небеске хероине света” проглашена је јединственом енциклопедијом монографијом у свету (ФАИМеђународна ваздухопловна федерација у Швајцарској) и налази се у Конгресној библиотеци у Вашингтону, на њихов захтев, и уврштена је као уџбеник у ваздухопловне академије у Русији. Изазова је било много, а ја волим изазове. У неким државама људи и нису знали ко су биле њихове жене пионири летења и ништа није забележе но о женама у архивама, ни у библиотекама нити у фондовима. О мушкарцима летачима је све записано! У другим зе мљама су ме убеђивали да они немају жене пилоте, па сам се довијала на разне начине да дођем до тих дивних храбрих жена или до њихових потомака и тако забележим важне податке и увек сам се враћала да ми оне потпишу мој запис то је права ауторизација, због чега је књига и доживела велики успех 68 промоција у 15 држава света.
Да ли бисте могли да нам кажете нешто више о нашим женама пилотима између два светска рата. Како је изгледало њихово школовање? Шта су оне значиле за тадашње југословенско ваздухопловство?
– Између два светска рата наша земља је имала три жене моторна пилота, 21 жену које су се бавиле једриличарством и једну жену падобранца. Непосредно после Другог светског рата тај број се вишеструко увећао, тако да је у то време једно од летачких звања стекло више од 600 жена. Када је о женама реч, прве стра нице летења и ваздухопловне историје на Балкану су исписале три младе девојке које су самостално полетеле 1. новембра 1932. са Старог аеродрома у Земуну. Те далеке 1932. у трећу класу школе летења Аероклуба Краљевине Југослави је примљена су четири женска конкурента за стицање звања дипломирани пилот. То су биле госпођа Даница Томић, најмлађа Загорка Плећевић малолетна матуранткиња из Аранђеловца, и млада Словенка Кристина Горишек , чиновница у Управи пошта, док четврта кандидаткиња због болести није полетела. Све четири даме су се јавиле на оглас у листу Политика, у ком је “Клуб резервних летача” у Београду позивао одважне девојке на курс пилотаже. Пред ваздухопловном комисијом су на прегледима успеле да докажу здравствену и интелектуалну способност и после краћих летачких тестова кренуле на обуку, а потом њих три и на завршно лансирање. У целој Европи је пред Други светски рат активно авијатичарско “женско јато” бројало 20-30 жена-пилота, од којих су њих три летеле у Југославији. Насупрот томе, безмоторно летење је у Краљевини Југославији, као много привлачније, добило и помало поетичан назив ваздушно једрење
У Србији постоји Удружење жена летача, али колико се поносимо и знамо о историји ваздухопловства коју су исписивале и даме?
– Наше Удружење жена-летача Србије постоји већ 22 године и тренутно броји 106 чланова, чији сам први порт- парол и почасни члан, а част нам је што је наш почасни члан и прва жена-космонаут света Валентина Терјешкова. Ми се недовољно поносимо нашим женама, које су одиграле значајну улогу у нашој авијацији, а да је то истина, говори управо моја књига “Небеске хероине света”, где су описане и наше жене, а да то пре мене нико није урадио! Данас у свету имате све више жена које се одлучују за летење као професију или спорт, али су мушкарци и даље у огромној предности, што говори о постојећим предрасудама, присутним и у модерним либералним државама. Нажалост, у многим савременим ратовима учествују и многе жене-пилоти у агресијама на суверене и самосталне земље.
Колико познајете жена које су летеле, на пример, на борбеним авионима? Да ли неке од тих жена пилота виђате на Црвеном тргу када је Парада победе у Москви?
– Једина држава чије су жене- пилоти ратовале против Немаца у Другом светском рату био је Совјетски Савез, чију историјску улогу у борби против фашизма баштини Руска Федерација. Три авијацијска пука је организовала позната Марина Раскова, коју су звали Руска Амелија Ерхарт и прва жена – дипломирани војни пилот СССР, и то један авијацијски и два бомбардерска пука, потпуно састављена од девојака од 18 до 23 године (пилота, инжењера, механичара, оружара, лекара…), а што је преседан у историји ратовања. Иначе, ево дајем за вас ексклузивну информацију – чувена Марина Раскова вуче порекло са Балкана, из корпуса српског народа! Ове храбре девојке су летеле на авионима јак-1, јак-7, јак-9, по-2, пе-2, ту-2, ил-2 и веома велики број је награђен звањем Хероја Совјетског Савеза/Русије. С многим од њих се лично познајем и дружим већ традиционално на Црвеном тргу, када обилазимо гробове погинулих хероина и полажемо венце и цвеће. Посебно пријатељство и топло сећање гајим према пилоту на јуришнику ил-2 Ани Јегоровој Тимофејевој, коју су након обарања на немачкој територији и заробљавања у концентрационом логору лечили и од сигурне смрти спасли лекари-заробљеници Рус др Сињаков и Србин др Павле Трпинац.
аутор ДРАГАНА БОКАН
фотографије: Приватна архива