Scroll Top

Представљени резултати истраживања у оквиру националне кампање „ТЕЖИ РАВНОТЕЖИ“

predstavljeni-rezultati-istrazivanja-u-okviru-nacionalne-kampanje-tezi-ravnotezi
Сличне теме

Онлајн истраживање о навикама у исхрани и начину информисања о нутритивним вредностима намирница, у којем је учествовало више од 1.000 грађана Србије, спроведено је у оквиру националне кампање Тежи равнотежи

Симболично, током октобра, месеца правилне исхране, представљени су резултати истраживања који показују да највећи број грађана умерено води рачуна о исхрани 68%, док 17% анкетираних веома води рачуна о исхрани, док 15% испитаника уопште не води рачуна о исхрани.

– Гојазност је један од најбрже растућих изазова модерног друштва и процене су да ће чак 51% светске популације бити предгојазно или гојазно до 2035. године. Гојазност није само естетски проблем, као што то многи мисле, већ је то предиспозиција која може довести до различитих обољења. Управо због тога, Министарство здравља је још 2018. године креирало Национални програм за превенцију гојазности који је дао стратешки оквир за бављење овом тематиком, из чега је даље проистекла национална информативно едукативна кампања „Тежи равнотежи“ у оквиру које је и спроведено ово истраживање – истакла је др Јелена Јанковић, помоћница министарке здравља.

У последњих шест месеци, на режиму исхране/дијети је била скоро трећина анкетираних грађана (30%), а најчешћи режими исхране били су: аутофагија, вегетаријанска исхрана, исхрана без глутена, кето исхрана, као и друге дијете. Према подацима истраживања, 70 процента испитаника није било ни на једној врсти дијете у протеклих шест месеци. Када је реч о ставовима шта за грађане представља здрава исхрана, највећи број испитаника (43%) је одговорио да је то исхрана припремљена код куће. Иако је већина грађана става да је домаћа кухиња најздравија, исхрана богата витаминима и минералима (36%), влакнима (30%), протеинима (20%), намирницама органског порекла (15%) и уравнотежена хипокалоријска исхрана (12%) су следећи најзаступљенији видови здраве исхране.

За оне испитанике који су били на одређеном режиму исхране, као водећи разлози били су губитак телесне тежине (23%) и спречавање будућих здравствених проблема (23%). Код 21 одсто грађана, разлог за дијету је била потреба да се осећају боље и имају више енергије, а само 10 процената анкетираних као разлог наводи да им је циљ био побољшање физичког изгледа.

-Када је у питању важност састава производа, чак 51% испитаника је одговорио да им је веома важан састав производа, као и да њих 30% редовно чита састав производа на нутритивним декларацијама. Ови подаци нас доста радују, јер су грађани почели више да обраћају пажњу на састав намирница и нихове нутритивне и калоријске вредности, на чему смо ми посебно радили у претходном периоду. Наиме ми смо кроз едукацију у супермаркетима, коју смо спроводили са студентима медицине, едуковали потрошаче како да читају нутритивне декларације и шта то за њих значи. – истакао је Димитрије Ивановић из Привредне коморе Србије.

Када је реч о изворима информисања о нутритивним вредностима производа нутритивне декларације су и даље најзаступљенији извор информисања грађана (41%), следе часописи, интернет сајтови и ТВ са 28 одсто, а њих 17 одсто се информише кроз разговор са породицом, пријатељима или колегама. 14% грађана информације о нутритривним вредностима тражи у стручној литератури, док се путем савета доктора и нутриционисте информише свега 10 одсто грађана.

-Министарство здравља је уз подршко одбора за спорт Народне скупштине, а у сарадњи са Министарством спорта и Министарством просвете недавно покренуло пројекат који обухвата систематске прегледе за ученике које се баве школским спортом. Ово ће се примењивати код деце од првог разреда основне школе до четвртог разреда средње школе. Укључено ће бити 95 школа у првом кругу, 192 одељења, а подршку ће пружати 76 домова здравља широм Србије.

Циљ нам је да утврдимо било који облик деформитета код деце, као и да детектујемо гојазност код деце, како би се у будућем периоду радило више на решавању и превенцији свих ових проблема – закључила је др Јелена Јанковић из Министарства здравља.


О кампањи „Тежи равнотежи“

Националну кампању „Тежи равнотежи“ покренула је Привредна комора Србије – Удружење за прехрамбену индустрију као подршку Националном програму за превенцију гојазности Министарства здравља Републике Србије. Кампања је првенствено окренута континуираном информисању грађана о важности уравнотежене исхране и редовне физичке активности у циљу постизања доброг јавног здравља становништва.


Фото: Pexels

Додај коментар: