Хуманитарна иницијатива Фондације „Једро“, покренута са циљем прикупљања средстава за лечење дечака...
ИСТОРИЈА МОДЕ У СРБИЈИ
Све је теже одвојити лепо од ружног, квалитетно од шунда, укус од неукуса
Природа нас је обдарила палетом боја, мириса и укуса, више него што просечан човек може да апсорбује. Иако смо спремни да прихватимо све иновације и прилике, да убрзамо свој технолошки развој, ипак негде грешимо у односу сами са собом. Ту се негде, истовремено са развојем човека, поставља питање која је то тачка убрзања која нас води у замршено клупко свега и свачега, па постаје све теже одвојити лепо од ружног, квалитетно од шунда, укус од неукуса.
Зашто се са носталгијом сећамо легендарне Одри Хепберн и женствености коју је носила неприкосновеним стилом одевања? Да ли нас томе води убрзан начин живота или мањак самопоуздања?
Зашто је провидна хаљина, испод које се јасно види доњи веш, више шик од хеклане хаљине с уметничким дезеном? Да ли се у томе крије људска неиспуњеност која нас све дубље води у мрачно сивило?
То су питања на која није лако дати одговор. Зашто? Зато што нам убрзани начин живота, жеља за стицањем или пак пуко одржавање егзистенције не оставља могућност избора. Да ли немамо времена или смо само лењи, не гледајући даље од ножног прста?
РЕБЕКА ЈАКОВЉЕВИЋ
Крајем 19. и почетком 20. века Париз долази у Београд и настаје убрзани развој модних салона, који су копирали најцењеније дизајнере тога доба, полако се опуштају, доносећи самостално нове идеје. Једна од најпознатијих модних креаторки прве половине 20. века Ребека Јаковљевић Амодај постаје легендарни креатор највишег стила, симбол београдске модне сцене и даје нову димензију Београдском пашалуку, уносећи дух париских модних трендова.
Њена препознатљива умешност задире у личност дама које су се код ње облачиле, лично бира тканину и модел према годинама и стасу муштерије, склапајући коцкице онако како ће се дама најбоље осећати у новој тоалети. Материјали су највишег квалитета, модели по последњој моди. Модни салони ничу убзано са развојем града и модна индустрија почиње свој процват.
АЛЕКСАНДАР ЈОКСИМОВИЋ
Након Другог светског рата почиње развој модне индустри је, време у којем се издваја Александар Јоксимовић и постаје дугогодишњи лидер и неприкосновени владар света моде у тадашњој Југославији. Његове светске колеге сматрају га југословенским Карденом, поредили су га са Ив Сен Лораном, постаје краљ југословенске моде за сва времена.
Његов недостижан стил поставио је Јоксимовића на пиједестал , те су се његове колекције са жаром и нестрпљењем очекивале, а ревије редовно репризирале. Његова “Симонида”, инспирисана средњовековним мотивима, названа по жени краља Милутина, дала је колекцију од 30 вечерњих и коктел хаљина. Ревија је била приказана уз светлост свећа, звук харфе и стихове Милана Ракића посвећене грачаничкој фресци.
МИРЈАНА МАРИЋ
И мода, мода, мода… И још… Ако носите моделе Мирјане Марић, ви сте жена од стила. Увек квалитетни материјали, врхунски кројеви пажљиво бирани. Све до почетка деведесетих година 20. века: “Центротекстил”, “Југоекспорт”… Данас су добре фармерке, бела кошуља и ситни детаљи одраз урбаног и комфорног живота пуног боја, што осликава унутра шњи квалитет појединаца. Али да ли је баш све тако?
ГОЛОТИЊА И ЛАЖНИ СЈАЈ
Деведесете носе преокрет, како у основним животним потребама тако и у моди. Квалитет постаје луксуз, модерна технологија доноси нове представнике модних трендова.
Голишавост постаје модел за издвајање испред гомиле. Што више изазова, то већи напредак на лествици, више новца, више шунда, више блата… Ускочисмо тако у практичне гумене чизмице елегантног стила, што и није лоше јер се издваја у односу на гомилу голотиње у провидним хаљинама, доњем вешу и лажном сјају без имало естетике, духовне енергије и унутрашње лепоте. Одраз су савременог друштва пуног предрасуда и немогућности да се отворе и развију у духовна бића. Лепа, али празна слика која представља глупост на највишем нивоу развоја.
ШТА ДАЉЕ?
Новине, телевизија, интернет, све је препуно лепих слика, голих груди, затегнутих задњица… Моду нико више и не спомиње, тек површни чланци или емисије о томе како спојити који комад одеће уз коју ципелу и како уз то иде шминка. Појависе по који модни креатор осредњих амбиција и недовољно моћи да било шта промени.
Гушимо свој природни имунитет и апетити нам постају изблајхана стара крпа која никоме више не треба. Друштво не види излаз из зачараног круга, а помоћ оних који могу да утичу на промене не стиже. И шта даље?
Тако богата историја лепоте и страдања нашег народа требало би да покрене читаву елиту младих с даром да направе искорак, удруже снаге и створе нови поредак на јавној, културолошкој, модној, па онда и свеобухватној духовној сцени у Србији.
Лепа слика нека остане иза нас, а нека се пробуди спој културе и харизме којом смо обдарен народ. То не може да буде корак с малим отиском, већ олуја широких размера, која ће да размрда учмало и незаинтересовано друштво.
Мода, сама по себи спој духовне и физичке лепоте, може да буде, и треба, онај покретач који помера границе. Стога, развијмо једра и, храбро, правац пучина…
ДРАГАНА ЈОВИЧИЋ
ФОТОГРАФИЈЕ: БОРБА