„Откако сам открила манифестовање, узела сам све што сам научила и све...
ДЕЈАН СТОЈАНОВИЋ, ПЕСНИК, БИВШИ НОВИНАР, ПУБЛИЦИСТА И АУТОР ПЕНТАЛОГИЈЕ “СВЕТ У НИГДИНИ”
Доброг уметника карактерише нека врста новине иако нико не може бити сасвим оригиналан, док многи популарни писци пишу донекле рутински и као по формули
Иако је по формал ном образовању правник, никада се није бавио адвокатуром, већ је постао новинар. Песник, есејиста, филозоф и привредник, Дејан Стојановић аутор је многих књига песама и есеја (“Искра искона”, “Стваралац и ствара ње”, “Скривена светлост”…), али и петокњижја “Свет у нигдини”, јединственог дела које су многи угледни књижевни критичари довели у везу с нашим највећим песничким именима. У српској књижевности појавио се пре више од 30 година, његове мисли цитирају многе познате личности у свету, а његови стихови на шли су се и на једној згради у Ротердаму.
Једном приликом сте истакли да за вас смисао постојања представљају вредности. Шта су највеће животне вредности?
– Без вредности живот нема смисла. Иако речи љубав, лепота, доброта, рад, породица и пријатељство могу звучати као клишеи, њихова вредност зависи од смисла који ми налазимо у тим речима. То је храна живота. Ове вредности се преплићу. Свесни смо историјских идеја о преплитању етике и естетике, али ја не знам да ли је могућа лепота без љубави. Једна вредност рађа другу и што више тога има, живот има више смисла и постаје богатији.
У средиште књиге “Стваралац и стварање” ставили сте писца, уметника. Шта чини доброг уметника и како да препознамо чије дело не треба прескочити?
– Ако говоримо о књижевности, најважније је да разликујемо дела која имају уметничку вредност од дела која су популарна, али немају уметничку вредност. Данас у целом свету већина људи као да не види ову разлику, а чини ми се да је у Србији то још израженије, па се писци било ко је врсте називају књижевницима иако не пишу књижевна дела. Такође, у уметнике се сврставају и сви они писци који пишу популарне књиге, али чија дела немају уметничку вредност, па их не можемо сматрати уметницима у правом смислу. Доброг уметника карактерише нека врста новине иако нико не може бити сасвим оригиналан, док многи популарни писци пишу донекле рутински и као по формули. Али добар уметник никада не тежи новини ради новине, већ, као и научник, покушава да дода нову вредност укупном наслеђу, нову нијансу, препознатљиви камичак у мозаик књижевне историје или историје уметности уопште. У књизи коју помињете наводим најважније критеријуме за оцењивање нечијег дела. Ти критеријуми су интелектуална моћ, естетска вредност, мудрост и идеје. Ако применимо ове критеријуме и препознамо ове вредности у довољној мери, непогрешиво ћемо знати који су писци најбољи и које писце не треба прескочити.
Ваша пенталогија “Свет у нигдини” комбинација је поезије и прозе. По чему је још ово дело јединствено?
- Ово петокњижје је нека врста епа, који садржи 18 песничких форми којих никада раније није било у српској поезији и четири форме које се први пут појављују у светској поезији. У књигу су дискретно уграђени елементи различитих књижевних жанрова – од поезије, драме и есеја до романа, али књига садржи и велику дозу чисте филозофије; нарочи то у прве три књиге. Композиција књиге је таква да су прве две и последње две књиге сличне величине, док је средишна књига, која носи исти наслов као и сама пенталогија, дупло већа од других и садржи две књиге. Ова средишна књига је као нека нематеријална турби на која даје енергију целој књизи и у њој се налази већина нових песничких форми. Такође, прва књига “Озар” садржи две књиге, од којих је друга “Шекспир у свемиру”, који има два сонетна венца; први је венац са 15 сонета, док је други дупли сонетни венац, са 29 сонета (први у свету).
Има ли без интуиције врхунског стварања?
– Интуиција није инспирација сама по себи. Интуиција је нешто што сваки човек поседује у већој или мањој мери. Ипак, мислим да је интуиција код врхунских стваралаца најинтензивнија и да из ње извире инспирација. Мада интуиција, најчешће, може бити у успаваном облику, она је ипак трајно стање, док је инспирација тренутно стање. Инспирација је блесак који се роди и нестане. Велики, озбиљни ствараоци не рачунају много на инспирацију, већ раде и током стваралачког процеса доживљавају занос који је довољан за стварање. На путу стварања рађа се инспирација, као последица самог стваралачког процеса, али и интуиције. Искусни писци не чекају да им се јави инспирација, већ је они сами током ствара лачког процеса изазивају. Иако је могуће да се инспирација роди у било ком моменту, то је ипак, у већини случајева, нарочито код старијих писаца, ретко. Искусни писци умеју сами да створе инспирацију јер знају да, ако је буду чекали сама да дође, то може потрајати предуго. Међутим, без интуиције нема врхунског стварања и, највероватније, нема ни инспирације у правом смислу.
“СВЕТ У НИГДИНИ”, ДАНТЕ И “ИЛИЈАДА”
Када би требало да издвојите једну своју и једну књигу светске књижевности, као обавезно штиво за све људе, које књиге би то биле?
– Моја књига би била “Свет у нигдини”, а књига светске књижевности била би Дантеова “Божанствена комедија”, која је, уз “Илијаду”, највеће дело светске књижевности.
аутор ЕЛЕНА СТОЈАНОВИЋ
ФОТО: ПРИВАТНА АРХИВА