Scroll Top

„Утопија” за крај једног изузетног фестивала

utopija-za-kraj-jednog-izuzetnog-festivala
Сличне теме

Чудесним комадом Утопија изреалског кореографа Емануела Гата спуштена је завеса на величанствено 21. издање Београдског фестивала игре које је, током више од месец дана трајања, представило 18 трупа из 12 земаља

Национална компанија Малте из Валете донела је публици током две вечери у Битеф театру визију утопије прослављеног израелског кореографа Емануела Гата. Уметник, који себе радије назива тренером него кореографом, створио је „Утопију” као живи организам, креацију која је настајала заједно са играчима и предата њима да је даље граде, обликују, развијају и „одржавају у животу”.

„Оно што је Емануел створио је невероватно. Он је јединствен аутор који играче никада не учи кореографији корак по корак, већ их води ка начину на који треба да размишљају о њој и како да је разумеју не би ли јасну структуру створили превасходно у себи. Назив комада се односи на идеју да свако људско биће има способност да бира и делује унутар тог система. Нико вам не говори шта да радите, већ сваки појединац има слободу да направи сопствени избор и створи нешто јединствено. Емануел искрено верује у моћ играча”, објаснио је у разговору са београдским новинарима Паоло Манђола, актуелни директор Националне компаније Малте.

И заиста, пажљивом посматрачу нису могли да промакну будни погледи играча на сцени Битеф театра упућени једни другима, усредсређени покрети, појачан осећај свесности и пажње, док су сви дисали као један.

Услед овако специфичног начина креирања дела, Гат је играчима препустио да на сцени доносе одлуке у реалном времену, што је „Утопији” дало посебну драж, јер ниједно извођење није исто.

„Емануел даје играчима платформу да сами истраже шта значи бити присутан у тренутку, свестан да свака акција коју предузму, покрет који направе, утиче на целу групу. То их ставља у положај асполутног стања приправности. Дивно је што имате кореографију која вам, у данашње време, показује шта у ствари значи освестити сваки тренутак”, истакао је Паоло Манђола. Он је, иначе, дугогодишњи пријатељ Београдског фестивала игре, где је гостовао најпре као играч лондонске Компаније Вејна Мекгрегора, а затим и Атербалета из Ређо Емилије, потом као кореограф за Балет Рима, а неко време је радио и као педагог у Националној фондацији за игру.

И радови Емануела Гата су са великим успехом представљани на Београдском фестивалу игре, где је гостовао и са својом израелском, а потом и са француском трупом.

Прославом хуманости и поруком пуном наде да је колективно достигнуће далеко вредније од личног успеха, што би могло бити једно од читања „Утопије”, спуштена је завеса на 21. Београдски фестивал игре, један од најграндиознијих до сада.

„Поносна сам на ово издање које је у потпуности оправдало свој слоган и било баш савршено различито у сваком смислу, али и у односу на све претходне фестивале”, истакла је Аја Јунг.

Током више од месец дана трајања, од 7. марта до 10. априла, на програму су била укупно 34 извођења на десет различитих сцена у три града (Београд, Нови Сад и Суботица). Фестивал је угостио 18 трупа из 12 земаља, од Америке и Канаде до Аустралије и Кине, чије је „савршено различите” комаде – у стиловима од неокласике до физичког театра, преко акробатике, савременог циркуса, хип хопа, пантомиме, до савршене балетске технике или најсјајњих позоришних хибрида који своје место ипак имају под кишобраном уметничке игре – погледало преко 17.000 гледалаца из земље, региона и света.

„Поносна сам и пред бројем одржаних мајсторских часова и кореографских радионица у Националној фондацији за игру. Имали су млади играчи шта да виде и науче током Фестивала, а неки су добили и вредне стипендије и позиве да се прикључе трупама… Публика је потврдила успех главног програма, јер се готово за сваку представу тражила карта више! Недостају нам позоришни простори за уметничку игру, недостаје више бриге и пажње оних који треба да чувају овакве догађаје, али задовољни смо јер смо испунили обећања и све најављене комаде заокружили задовољством и овацијама гледалаца. Сигурно је да нећемо стати са комадом Емануела Гата… До краја године, биће још неколико догађаја о којима ће се говорити!”, поручила је Аја Јунг.

Фото: Душко Вукић

Додај коментар: