Scroll Top

Храбро и одважно

hrabro-i-odvazno
Сличне теме

57. Битеф од 3. до 10. октобра

Овогодишњи слоган “Снаго, не пристај да будеш нечија” на најбољи начин сажима главни програм, који осветљава приче маргинализованих заједница, оспорава хегемонистичке структуре и истиче отпорност људског духа

Педесет седмо издање Битефа биће одржано од 3. до 10. октобра под слоганом “Снаго, не пристај да будеш нечија”.

Са девет представа у главном програму, овогодишњи позоришни фестивал представиће публици храбре и одважне продукције које стижу из Немачке, Литваније, Мађарске, Шведске, Грчке, Буркине Фасо, Белгије и Србије, саопштили су организатори.

Уметнички директор Никита Миливојевић открио је да овогодишњи слоган, стих из песме Радмиле Петровић, на најбољи начин спаја избор свих представа које су се нашле у главном програму, а које кроз своје разнолике перспективе, поетике и уметничке праксе на различите начине осветљавају приче маргинализованих заједница, оспоравају хегемонистичке структуре и истичу отпорност људског духа.

Осим Миливојевића, селекторски тим фестивала чине драматург и коселектор Тијана Грумић и продуцент и коселектор Ксенија Ђуровић.

Једна идеја претходног уметничког директора Ивана Меденице сачувана је за ово издање фестивала, открио је Никита.

У питању је дан пролога, који повезује предстојећи Битеф с претходним, па ће 3. октобра бити одиграна “Божанствена комедија” у режији Франка Касторфа и продукцији Београдског драмског позоришта, коју је селектовао Меденица.

Поред ове представе, која се изводи ван конкуренције, у главном програму биће приказано још осам позоришних комада.

Деца сунца

Фестивал ће 4. октобра у ЈДП свечано отворити “Деца сунца” Максима Горког, у режији словеначке редитељке Матеје Колежник и продукцији
“Шаушпилхауса Бохум”.

Горки је сместио радњу у 19. век, усредсредивши се на групу интелектуалаца, потпуно одвојених од сурове реалности револуције и пандемије колере, док ју је Колежникова сместила у шездесете године 20. века, приближивши ликове Горког људима данашњице, који живе у свету
дефинисаном непрестаним кризама.

Фото: Matthias Horn

Збогом, Линдита

Представа младог аутора Марија Банушија, грчког глумца и редитеља пореклом из Албаније, у извођењу Националног театра Грчке, биће играна
5. октобра у Атељеу 212.

Инспирисана загробним обичајима и праксама Балкана, ова драма без дијалога на суптилан и упечатљив начин доноси дубоко интимну причу о
суочавању с губитком вољене особе.

Након серије успешних наступа и критика у Грчкој “Збогом, Линдита” свој међународни живот почиње управо на 57. Битефу, након чега креће на
европску турнеју.

Жеља да се направи чврста историја завршиће се неуспехом Комад кореографа Игора Коруге, у продукцији “Станице сервиса за савремени плес”, једна је од две представе из домаће продукције у овогодишњој такмичарској селекцији. На програму је 6. октобра у Битеф театру.

Овај рад бави се положајем савременог плеса у Србији, посебно сложеним питањем будући да код нас не постоји институционални оквир чувања савремених плесних пракси. Кроз сарадњу са шесторо кореографа и пионира модернијих плесних израза Анђелијом Тодоровић, Нелом Антоновић, Сањом Крсмановић Тасић, Татјаном Пајовић, Јеленом Јовић и Борисом Чакшираном, Коруга скреће пажњу и на немогућност побуне и револуције у периоду екстремне друштвене кризе током распада Југославије и након њега.

Фото: Theofilos Tsimas

Као и све слободне девојке

Ауторке друге домаће представе су драматург Тања Шљивар и редитељ Селма Спахић, у продукцији Атељеа 212, где ће и бити одиграна 6.
октобра.

Комад инспирисан истинитом причом о седам 13-годишњакиња које су остале трудне на школској екскурзији, истиче тему генерацијског јаза,
преиспитује терет и одговорности стављене на плећа младих, истовремено истичући у којој мери се гласови младих на овим просторима занемарују, односно колико одрасли не желе или нису у стању да чују њихов глас.

Фото: Бошко Ђорђевић

Сунце и море

У Уметничком павиљону “Цвијета Зузорић” 7. и 8. октобра на програму је литванска представа ауторског трија који чине Ругиле Барзџијукаите,
Ваива Граините и Лина Лапелите.

Њихова опера је смештена на пешчану плажу, на којој људи разних узраста кроз певање о, наизглед, небитним и свакодневним стварима третирају проблем климатске кризе у бујајућем капитализму.

Премијерно изведена 2017, опера је награђена Златним лавом на 58. Венецијанском бијеналу 2019.

Неколико тона песка биће изручено на под “Цвијете”, а публика ће представу пратити с галерије, по којој ће моћи слободно да се креће.

Фото: Андреј Василенко

Распевана младост

А капела оперета мађарских аутора Јудит Берец, Бенцеа Ђерђа Палинкаша и Мате Сигетија, чији је либрето састављен од изјава политичара, преиспитује проблем изградње националног стадиона Пушкаш арена у Мађарској.

Он је заменио некадашњи национални стадион, испред ког се налазила скулптура “Распевана младост” грчког вајара, дисидента Макриса
Агамемнона.

На том месту, користећи дробљени бетон од ког је Национални стадион био направљен, изграђен је нови. Комад о последњих 70 година турбулентне мађарске историје и томе колико су уметност и музика кључан фактор промовисања идеологије владајућих структура, али и побуне
младих, на репертоару је Битеф театра 8. и 9. октобра.

Фото: Zsofia Sivak

#JEANNE

По тексту Иване Сајко из Хрватске и у режији Ање Суше из Србије настала је представа у копродукцији шведских позоришта Рикстеатерн и Драматен.

Биће изведена 9. октобра у Позоришту на Теразијама.

То је савремена верзија бајке о Јованки Орлеанки, која се бави потенцијалом отпора према друштвеној и системској неправди.

Кроз причу о младој бунтовници која решава да пређе језеро што дели два света, ауторке сецирају проблеме друштвене неједнакости и класних разлика између та два света, као и питања еколошке катастрофе и климатских промена.

Фото: Маркус Гардер

WAKATT

Овогодишњи Битеф биће свечано затворен 10. октобра у Народном позоришту, изведбом комада Сержа Емеа Кулибалија, аутора и кореографа
пореклом из Буркине Фасо, који од 2002. живи у Белгији.

Кулибалијева полазна тачка за комад био је страх од другог и од другости.

Инспирисан друштвенополитичким околностима, плес који нам белгијска компанија Фасо данс нуди долази из покрета мотивисаних паничним осећањима која се испољавају као агресија и насиље.

Десеторо извођача нас увлачи у борбу против колонијализма, огољавајући мрачну страну човечанства којим владају параноја, неприхватање и бесмислена агресија над свиме што нам није познато.

Фото: Sophie Garcia

Продаја улазница

Благајна Битеф театра отворена је у фестивалском прес-центру на првом спрату МТС дворане (бившем Дому синдиката).

Радно време од 11. до 30. септембра биће од 11 до 15 часова (осим недељом), док ће од 2. до 10. октобра благајна радити свим данима.

Улазнице преко сајта prodaja.bitef.rs могу да се купе с попустом од 10 одсто.


Фото: Небојша Бабић

Додај коментар: