Scroll Top

Нови предмети на изложби „Чекајући стачну поставку”

novi-predmeti-na-izlozbi-cekajuci-stacnu-postavku
Сличне теме

Изложба „Чекајући сталну поставку” у Историјском музеју Србије  обогаћена је новим предметима

Историчар Небојша Дамјановић

Недавно откупљени оловни печат великог жупана Стефана Немање из друге половине XII века, реконструкција жезла цара Душана и царице Јелене, које је старим техникама израдио филиграниста Горан Ристовић Покимица по узору на фреске из манастира Лесново, а у консултацијама са бројним релевантним стручњацима, обогатили су изложбу „Чекајући сталну поставку”.

Изложба ће и у наредном периоду бити обогаћивана новим оригиналним предметима и новим реконструкцијама круна, као што су круне краља Михаила I Војисављевића, краљице Симониде, краља Твртка I Котроманића и деспота Ђурађа Бранковића, које су у процесу израде.

Подсећамо Вас да је од јуна започела реализација програма под називом „Субота у Историјском музеју”, који  представља разноврсне пратеће програме у оквиру изложбе „Чекајући сталну поставку” намењене свим узрастима.

Пратећи програми се одржавају сваке суботе од 13 часова и обухватају стручна вођења кроз актуелну изложбу, стручна вођења на посебне теме и креативне радионице за децу.

 У наставку јула су на програму:

 Субота 15. јул у 13 часова – Стручно вођење кроз изложбу „Чекајући сталну поставку” кустоса Небојше Дамњановића.

 Субота 22. јул у 13 часова – Тематско вођење „Родоначелници српских династија” кустоса Бориса Марковића, Срђана Бељића и Данила Спаића.

Субота 29. јул у 13 часова – Породични дан у ИМС – креативна радионица за децу и стручно вођење за родитеље. Због ограниченог броја места, долазак је неопходно најавити на мејл: radionice.ims@gmail.com

У години обележавања 60 година од оснивања, Историјски музеј Србије изложбом „Чекајући сталну поставку” пред посетиоце износи највредније предмете из својих збирки који су из заоставштине две нововековне српске династије – Карађорђевић и Обреновић.

Изложба је конципирана тако да даје увид у поједине целине будуће сталне поставке – у централној и бочним салама презентовани су предмети који су припадали родоначелницима и њиховим наследницима из династија Карађорђевић и Обреновић, а у остатку простора представљени су период преднемањићких и немањићких владара, пад српске средњовековне државе под османску власт, као и период српске Деспотовине.

Међу бројним оригиналним експонатима историјским значајем се пре свих издвајају инсигније краља Петра I Карађорђевића – шар, жезло, копча за плашт, крунидбени плашт од венецијанског плиша и свиле оивичен хермелином и једина сачувана српска круна, изливена од гвоздене ручке топа вожда Карађорђа, по нацрту професора Михаила Валтровића, у чувеној радионици браће Фализ у Паризу.

Поставку употпуњују оригинална платна Арсенија Петровића, Ђорђа Теодоровића, Стевана Тодоровића, Уроша Кнежевића, Паје Јовановића, Уроша Предића и других изврсних уметника.

На изложби су премијерно представљене и идеалне реконструкције круна и одежди српских средњовековних владара и владарки, израђених у циљу освежавања колективног сећања на овај период српске историје.

Тако посетиоци имају прилику да виде реконструкције круна цара Душана, краља Милутина, деспота Стефана Лазаревића, царице Јелене и краљице Јелене Анђел, у народу познате као Анжујске, као и реконструкције одежди Михаила I Војисављевића, односно Милутина и  Драгутина из периода детињства.

Круне су ручно рађене старим техникама на основу сачуваних писаних извора и фресака из манастира Лесново, Манасија, Студеница и Сопоћани, а у консултацијама са бројним релевантним стручњацима.

Изузетна важност изложених оригиналних и реконструисаних предмета огледа се не само у томе што пружају драгоцене податке о њиховим власницима већ и због чињенице да је сачуван само мали део заоставштине српских владарских династија.

Аутори концепције изложбе су др Душица Бојић, Слађана Бојковић и Тијана Јовановић Чешка, дизајн поставке је осмислила кустоскиња Изабела Мартинов Томовић, док су у припреми и реализацији изложбе учествовали кустоси Музеја.

Додај коментар: