Изложба прослављеног сценографа, Александра Денића, биће отворена у суботу, 22. октобра у 20 часова у Биоскопу Балкан.
У сарадњи са Министарством културе и информисања, и уз подршку Фондације Саша Марчета, изложба „Декада“ представља вишеслојан приказ рада Александра Денића. Изложба је посвећена протеклој деценији у којој је на немачком говорном подручју реализовао своја најзначајнија уметничка остварења. Поставка прати развој од скица, цртежа до финалних композиција која укључује и монументалну сценографију – Брехтовог Галилеја, у режији чувеног Франка Касторфа, која је из Берлина пренета у Београд, како би публика могла да препозна и осети веродостојност структуре која се поиграва симболима, естетиком и потпуно самостално функционише издвојена из контекста позоришта. На 1000 квадратних метара, кроз четири нивоа историјског здања Биоскопа Балкан, публика ће моћи да сагледа Денићев стваралачки рад који прате бројне награде и признања која га постављају у сами врх светског сценског искуства.
“Денић није само стваралац сценског света већ и коредитељ. Његове сценографије уједно су и уметничка дела за себе, често невероватне материјалне раскоши и једнаке маште у истраживању историјских докумената, комерцијалних артефаката и артефаката поп-културе и њима својствених стратегија масовне културе. Утемељене у својеврсној матрикс-методи за културне знакове и читаве системе знакова филма, рекламе, архитектуре, визуелне уметности и у много чему више”, наводи драматург Томас Ирмер у предговору каталога за изложбу.
Са немачким редитељем Франком Касторфом, Денић је реализовао неколико изузетно успешних позоришних продукција, међу којима се истичу: “Дама са камелијама” (Театар Одеон, Париз, 2012), “Америка” (Шаушпилхаус, Цирих, 2012), оперска тетралогија “Прстен Нибелунга”, на Фестивалу у Бајројту 2013, “Двобој” (Театар Фолксбине, Берлин, 2013), “Путовање на крај ноћи” (Театар Резиденц, Минхен, 2014), “Баал” (Театар Резиденц, Минхен, 2015).
“За осећај суштинске несигурности жели да створи просторе: на први поглед препознатљиве, хиперреалистичне у детаљу, а веома иритантне, на други. Са Касторфовом комбинацијом позоришта и филма ту идеју је могао да развије као никад до сада”, пише Барбара Букхарт у годишњаку Театра Хојте.
Александар Денић (Београд, 1963) је дипломирао сценографију на Факултету примењених уметности у Београду. Режисер Срђан Карановић га је још током студија ангажовао као сценографа за филм “За сада без доброг наслова” (1988). Од тада, Денић ће реализовати бројне сценографије за филмове, међу којима се издвајају: “Једног лепог дана” (1988), “Ми нисмо анђели” (1992), “Византијско плаво” (1993), “Ране” (1988), “Цут Рун” (2009), и аутор је опреме за филм “Поџемље” (1993/95).
У области позоришне сценографије истичу су сценографије за: “Хитлер & Хитлер” (Атеље 212, 2007), “Таленти и обожаваоци” (Народно позориште у Београду, 2009), “Моћ судбине” (Народно позориште у Београду, 2009), “Пут око света” (Крушевачко позориште, 2010), “Хеда Габлер” (Народно позориште у Београду, 2011),” Протуве пију чај” (Шабачко позориште, 2011), “Адио каубоју” (ХНК, Сплит, 2012).
Успешан рад са Касторфом на бројним представама омогућио је Денићу и сарадњу са аустријским редитељем Мартином Кушејом (Мартин Кушеј) средином 2014, на поставци Гетеовог “Фауста” у минхенском Театру Резиденц.
Денић је од 2009. до 2013. био председник Удружења ликовних уметника примењених уметности и дизајна Србије (УЛУПУДС), те уметнички директор Београдског летњег фестивала (БЕЛЕФ) од 2010. до 2013.
Добитник је бројних награда за сценографију и допринос сценском дизајну: Награда немачког позоришног часописа Театар хојте (Тхеатер хеуте) за сценографа године у Немачкој, за представу “Путовање на крај ноћи” (Театар Резиденц, 2014); награда немачког часописа за оперску уметност Опернвелт (Опернњелт) за сценографију године 2014, за сценографије “Прстена Нибелунга” (Фестивал у Бајројту); Награда „Фауст“ (Дер Фауст преис) за најбољег сценографа 2014. године, за сценографије “Прстена Нибелунга” (награду додељују Немачко позоришно удружење (Деутсцхе Бüхненвереин) и Савезна канцеларија и представништво за културу и медије, у сарадњи са Немачком академијом сценских уметности и Фондацијом за културу Немачких земаља); годишња награда часописа Дојче бине (Дие Деутсцхе Бüхне) за сезону 2013/2014, у категорији „Изузетан допринос актуелном развоју сценографије / костима / просторне позоришне ситуације“, а био је номинован и за Међународну оперску награду (Интернатионал Опера Ањардс, 2014) у категорији за дизајнера године.
Фото: Приватна архива