Тројици астронаута из мисије ,,Аполо 11“ Нилу Армстронгу, Базу Олдрину и Мајклу...
ПРВА И ЈЕДИНА ГРАДИТЕЉКА КРАЉИЦЕ СВИХ ИНСТРУМЕНАТА У СРБИЈИ
Биљана и Јован Поповић посветили су велики део живота прављењу овог племенитог инструмента. Након одласка супруга Биљана наставља породичну традицију и посвећење
Оно што засигурно знамо о виолини јесте да се појавила у 16. веку, да су утемељива чи њеног облика и звука најбољи кремонски градитељи виолина 17. века проистекли из породица виолинара Страдивари, Гварнери, Амати. У жељи да сазнамо нешто више о тајнама виолинарства и како се данас стварају виолине, открива нам Биљана Поповић, једина жена у Србији и на Балкану која прави виолине по угледу на мајсторе из 17. века.
Када се дрво третира стрпљиво и лагано, онда су молекули унутар дрвета сачувани и могу да “певају”, а када се ради машином, молекули се спрже и дрво “омутави”
Како сте се уопште заинтересовали за овај креативни мајсторски занат?
Мој супруг Јован Поповић (19502021), који, нажалост, од почетка ове године није више међу нама, био је један од најбољих српских градитеља виолина. Виолинарством се бавио скоро 50 година и на његовим виолинама свирају уметници у Европи, Аустралији и САД. Занат је учио од украјинског мајстора Алекса Шмигељског, који је био асистент чувеном градитељу из Кремоне Морасију (Гио Батта Морасси). Изградио је 218 виолина, а својим ремек делом сматра виолину број 19, коју је, у недостатку алата, изградио наоштреном кашиком. На идеју да почнем да се бавим градитељством сам дошла сасвим случајно, а ипак је то некако било очекивано. Када је пре 15 година та одлука сазрела у мени, већ сам 20 година живела уз Јована, често му помагала у послу и полако учила занат. На 50. рођендан сам се осмелила да покушам сама да направим виолину, а Јован ме је свесрдно подржао и несебично ми помогао у томе. Од тада је прошло скоро 15 година, ја сам заволела изградњу виолина и наставила да учим и радим.
За сада сам прва и једина жена у Србији и региону која се бави изградњом виолина. Мој рад и мој успех су доказ да је љубав велики покретач у животу и да не постоји немогуће. Све што знам о градитељству научила сам од супруга Јована и на томе сам му бескрајно захвална.
Колико је времена потребно да се направи једна виолина и како тај процес изгледа?
– Јован је целог живота радио онако како су радили стари италијански мајстори, па сам и ја усвојила тај начин рада. Све до најситнијег детаља на виолини ради се руком, с веома мало алата и често на колену. Када се дрво третира стрпљиво и лагано, онда су молекули унутар дрвета сачувани и могу да “певају”, а када се ради машином, молекули се спрже и дрво “омутави”. У томе је разлика између мајсторске и фабричке виолине. Израда виолине траје око 250 радних сати, а најважније је одабрати добар комад дрвета. Уз Јована сам научила на шта треба обратити пажњу, тако да сада немам дилему које дрво је добро. Када одаберем прави материјал, почиње рад на виолини, рад пун неизвесности и ишчекивања. Добар мајстор већ на почетку рада зна како ће виолина звучати када буде готова. То сам такође научила у старту јер је један од првих Јованових савета био: “Научи да слушаш дрво…” Пропуштао је кроз шаке пиљевину која је отпадала од дрвета и учио ме како да чујем тон који производи дрво јер ће тако на крају звучати и виолина. То је прва вештина коју сам савладала, али ипак је невероватан осећај и узбуђење када се чује први тон заврше ног инструмента
Који је најтежи део посла?
Најтежи део ми је израда пужа, зато што је ту потребна невероватна прецизност, креативност, али и снага јер се све ради длетима и циклинзима, а површина је мала и тешко је, скоро немогуће, исправити грешку. Сам пуж не утиче на звук виолине, али је свакако потпис мајстора који је градио. Најзахтевнији део је постићи адекватну дебљину плоча и добар тон. За то је потребан изузетан слух, који је иначе и предуслов да би неко могао да се бави градитељством.
Добар мајстор већ на почетку рада зна како ће виолинa звучати када буде готова
Колико сте до сада направили виолина и да ли чувате своју прву на прављену виолину?
Виолина је инструмент који губи квалитет ако се не свира, па због тога своју прву виолину (коју нисам радила самостално, него под Јовановим надзором) не чувам у кући. На њој свира Марко Павловић, студент Академије лепих уметности у Новом Саду. Одличан су тандем и веома сам срећна што је моја прва виолина дошла у руке доброг виолинисте. Прву потпуно самосталну виолину сам направила после пет година интензивног учења и “стажирања” уз Јована 2013, и с том виолином сам ишла на међународно такмичење градитеља у Долни Кубин у Словачкој. Од четири фазе такмичења, успешно сам прошла две, што сматрам великим успехом с обзиром на то да је то било моје прво појављивање у јавности.
Од тада сам направила 19 и радим на 20. виолини. Драго ми је што се све моје виолине налазе код добрих музичара у Србији, Босни и Херцеговини, Црној гори, Аустрији и Швајцарској.
Микро свет
Шта је најлепше у овом занату?
Моја радионица је мој микро свет, ушушкан и заштићен од свих стресних ситуација које су “тамо негде” изван тог простора. Све оно што волим је ту, око мене. Дрво за нове виолине је по целом стану лети га сунчам на тераси, а зими сушим на радијатору… једноставно живим с њим. Шум пиљевине, звук рендета које клизи по дрвету, мирис смола јавора и смреке је нешто што ми даје осећај да сам невидљива спона између дрвета у шуми и велике концертне дворане, и то ми испуњава душу.
Да ли виолине правите искључиво по наруџбини или се могу наћи и у слободној продаји?
– Дрво је племенита материја у коју, током рада, уносим енергију, љубав и осећања и то је разлог зашто ниједна виолина, па макар била направљена од истог комада дрвета, не звучи исто. Свака је посебна и одражава тре нутак у ком је настала. Зато се ваљда и каже да виолина може да искаже најтананија осећања људске душе може да се радује, да тугује, да се смеје, да јеца…
Када почнем да радим нову виолину, не размишљам о томе да ли ћу је продати. Док радим, замишљам је у рукама врсног виолинисте, који ће знати да извуче све емоције које сам ја уткала радећи на њој.
Може ли се данас живети од овог заната?
– Када у виолину унесеш толико љубави и енергије, онда је неминовно да у неком тренутку мораш да је се одрекнеш да би она наставила да живи на некој великој сцени, али новац свакако није оно о чему градитељ мисли док ствара. Ипак, сваком уметнику веома много значи када неко примети његов рад, па је тако и Јовану и мени много значила повеља са медаљом Заслужни грађанин Земуна за посебне заслуге у развоју градске општине Земун и значајна остварења у области уметности, које смо добили 5. новембра 2019.
Да ли своје знање и вештину овог заната преносите на некога?
– Јован је имао неколико ученика. С њим су своје прве виолине радили Бојка Спахн, Душан Панајотовић (наш познати млади виолиниста који ће докторат полагати на тој виолини) Тамара Грубин, професорка виолине у земунској музичкој школи Коста Манојловић и Тања Маринковић. Надам се да ће истрајати у тој жељи и да ће једнога дана постати врсни градитељи, по узору на свог учитеља.
Ја немам ученике, али мој зет Никола Јовић и ћерка Смиљана Лабан све чешће показују интересовање, па се надам да ћу имати прилике да им пренесем знање и да ће наставити традицију. Волела бих да буде тако.
За сада ми велику помоћ и подршку пружа сестра Јасна Хаџић, која, поред тога што свира виолину, има и добро предзнање јер је често помагала Јовану и мени. Заиста ми је сада од непроцењиве помоћи и хвала јој на томе. И она показује жељу да покуша да изгради виолину самостално и ако буде истрајала у томе, помоћи ћу јој с огромним задовољством.
аутор Снежана Ђорђевић