ЈЕДАН ДАН СА ПРИПАДНИЦИМА ХЕЛИКОПТЕРСКЕ ЈЕДИНИЦЕ МУП СРБИЈЕ
Састав наше флоте може да се пореди са савезном полицијом Немачке и жандармеријом Француске
Гледајући у плаво небо над Београдом, којим често надлећу хеликоптери, сви смо се бар једном запитали куда су пошле те летелице и какав је осећај возити се у њима? Екипи часописа Борба пружила се прилика да се из прве руке упозна с радом Хеликоптерске јединице МУП Србије и открије мало више о овој несвакидашњој професији.
Јединица је основана 1967, након завршетка пројекта испитивања налазишта уранијума, према наређењу Александра Ранковића, високопозиционираног функционера и некадашњег потпредседника Владе СФРЈ. Пројекат истраживања је обухватао набавку три хеликоптера белл 47 и ангажовање 10 пилота који су годину дана истраживали терен у потрази за овом рудом. Kрајњи резултат акције су била два лежишта, Kална у Србији и Kршко у Словенији, који су утемељили позицију Југославије у трци за нуклеарну енергију.
После геолошких истраживања хеликоптери су подељени Савезним унутрашњим пословима Србије, Хрватске и Словеније, а летелица која је припала Србији пред ставља разлог оснивања Хеликоптерске јединице Републике Србије. Она је убрзо опремљена хе ликоптерима новије генерације, од којих су неки и данас активни. Од свог настанка до данас, припадници Хеликоптерске јединице изнова показују вештину, пожртвованост и храброст у одржавању реда током ванредних ситуација у земљи и региону.
По доласку на београдски аеродром затичемо припрему за извођење летачких вежби, паковање опреме и припрема летелица за терен. Ужурбана атмосфера нас не омета у разговору с командантом јединице Ненадом Недићем, који нас упознаје с операцијама и вежбама с којима се суочавају и којима ћемо данас присуствовати.
Ненад Недић
Најпре нас је занимало шта је све потребно да бисте се прикључили јединици. Kако каже командант Недић, сви припадници летачког састава су бивши војни пилоти, што подразумева да су завршили Ваздухопловну академију. Младе пилоте по доласку у јединицу очекује много додатних усавршавања. У склопу јединице постоји посебна организација за обуку летачког особља, одобрена од ваздухопловних власти, а у сарадњи с иностраним тренинг центрима, чланови посаде се упућују на даље обуке симулатора летења, као и на обуке за ваздухопловно-техничко особље, тако да морате бити спремни да се едукујете све до пензије.
– Задаци који се постављају пред Хеликоптерску јединицу су разноврсни. Најчешће се издваја координисано увежбавање и рад са специјалном антитерористичком јединицом и са Жандармеријом. Сарађујемо са сектором за ванредне ситуације за потребе гашења шумских пожара, не само у нашој земљи већ и у региону. Затим, са службом трагања и спасавања, превозу ВИП личности попут председника и званичника страних држава Европске уније. Током године све посаде морају бити способне да извршавају задатке у свим операцијама за које постоји опрема и хеликоптери који су за то намењени. Данас изводимо вежбе са бочном дизалицом, која омогућава безбедније и ефикасније извршавање задатака трагања и спасавања, као и медицинске евакуације ваздушним путем. Обука подразумева теоријски део, као и летачки, који се изводи у разним временским условима, хеликоптером ербас Х145М. Ово је једини модел хеликоптера који може оперисати у свим временским условима, а поред најновије опреме, летелица ербас Х145М садржи и један од најбољих аутопилота на свету, који знатно олакшава извођење акција. Од “Ербаса” смо добили признање да смо једини оператер на свету који је ову летелицу користио у свим операцијама за које је хеликоптер Х145М и намењен, од бочне дизалице преко ведра за гашење пожара до конзола за извођење десантирања специјалних јединица, тако да то је потврда да су нам посаде обучене и да максимално користимо ресурсе - објашњава командант Недић.
После угодне добродошлице и упознавања са радом јединице, командант нас спроводи кроз хангар базе, пун најразличитијих врста летелица, од којих свака представља јединствено парче историје наше земље.
сикорски 76
Х-145М
– Наша флота броје многе врсте летелица погодне за разне временске прилике и операције. Хеликоптер сикорски 76 првенствено служи за превоз ВИП личности; њиме су се возили бројни званичници попут принца Алберта од Монака, Фредерике Могерини, Јоханеса Хана и других. Овај модел је доста популаран, њега су користили краљица Елизабета II, Доналд Трамп и Kоби Брајант и важи за најбржи хеликоптер флоте. Хеликоптери агустабел 212 користе се у раду са специјалним јединицама, тако да су вам вероватно познати с полицијских и војних вежби. Они су већ 42 године носиоци акција гашења пожара на територији Србије и као испомоћ другим државама. Прошле године помагали су на подручју Северне Македоније, Грчке и БиХ, а ове године на територији Словеније, након чега су завршили своју оперативну употребу и бивају замењени новим ербасом Х145М. Уз новопристигле летелице, састав наше флоте може да се пореди са савезном полицијом Немачке и жандармеријом Француске - наводи командант Недић.
Након завршетка припрема укрцавамо се у хеликоптер ербас Х145М, којим ћемо из ваздуха пратити данашње вежбе бочне дизалице. Сва трема нас напушта по глатком узлетању хеликоптера, а кроз неколико секунди налазимо се у ваздуху и крећемо задатом маршрутом. Вешто одржавамо дистанцу с другом летелицом и посматрамо вежбу која се одвија пред нама. Мало је рећи да смо били затечени брзином извођења акције, као и маневрима нашег пилота. Упркос вештини летења и добром времену, остали смо под великим утиском саме динамике летења, на коју се треба навићи.
Репортери Борбе
пред вожњу хеликоптером
Орден Белог анђела
Хеликоптерска јединица МУП Србије често учествује у акцијама помоћи Српској православној цркви.
Недавно им је епископ милешевски Атанасије уручио Орден Белог анђела трећег степена при подизању Часног крста Христовог на врху Титеровац, тачније, преношењу 62 тоне бетона на поменути врх. Kрст је подигнут у оквиру обележавања 800 година постојања манастира, у знак захвалности свима који су пружили до принос очувању и развоју манастира кроз историју. Орден је уручен команданту јединице пилоту потпуковнику Ненаду Недићу, у Вазнесењском храму Манастира Милешева, под крилима “Белог анђела”.
аутор НАТАЛИЈА КУНИЋ
ФОТОГРАФИЈЕ: НАТАЛИЈА КУНИЋ