Scroll Top

Ход по облацима

hod-po-oblacima
Сличне теме

Балетски студио ,,Бониела“ учи децу лепотама ове класичне игре

Балет утиче на цело тело кроз вежбе које дају осећај лакоће и елеганције, али да би се то постигло, потребни су континуирани рад и посвећеност

Бониела Анастасов, дипломирани балетски играч, кореограф, балетски педагог и оснивач балетског студија ,,Бониела“, играчки пут започела је још као девојчица пуна енергије, која је, вођена ритмом, кренула на фолклор. Ипак, судбина је имала другачије планове, те је након једног јавног наступа тадашњи инструктор препознао њен балетски таленат и сугерисао родитељима да је усмере у том смеру.

Без много размишљања, уписала је нижу балетску школу, иако јој је на почетку балет био потпуна непознаница и, како каже, ,,контра од фолклора“. Паралелно је похађала основну и балетску школу, а та интензивна комбинација обликовала је њену будућност. Каријеру рада с децом започела је 1995, док је и сама још, такорећи, била дете.

– Позвали су ме да заменим једну балерину и родитељи деце су мислили да сам нека старија ученица која је дошла да води час. Тај балетски студио налазио се у оквиру Радничког универзитета ,,Ђуро Салај“, данашње Академије 28, где сам радила око 15 година – присећа се Бониела. Пред сам почетак пандемије – 2019, добила је понуду да отвори балетски студио.

– Позвао ме је директор старог ДИФ и тада сам решила да кренем самостално, у склопу Соколског друштва Матице Београд – каже потом Бониела. Иако је прелазак са једне локације на другу био шок, а питање имена студија неизвесно, најстарије девојчице су инсистирале да студио назове по себи.

Класика пре свега

У студију ,,Бониела“ доминира класичан балет, за који наша саговорница верује да је темељ свега. Након неколико година рада и вежбања, укључују се и часови џез балета, са слободнијом формом и бржом музиком, а на крају раде и карактерне, шпанске и мађарске игре, што је девојчицама посебно интересантно. Ипак, класичан балет остаје најизраженији и омиљени међу полазницама.

На питање када је најбоље почети, Бониела каже да идеално време зависи од типа балетског ангажовања.

– На рекреативни балет девојчице могу да крену већ с три године. Иако су тада мале, њима је све то игра, али добро реагују на музику и слушају. Час за млађе девојчице траје сат и састоји се од комбинације вежби и игре, што им омогућава да уче основне покрете на забаван начин – објашњава наша саговорница. У њеном приступу, поред физичких вежби, веома је важна и балетска терминологија.

– Учим их основним терминима јер су они универзални на целом свету, тако да ће их знати где год отишле – додаје она. Бониела истиче и да нема савршеног времена када је реч о препознавању талента, али интересовање и жеља за радом су кључни.

– Постоје предиспозиције, као што су флексибилност и способност да ураде, на пример, шпагу, али ако дете има жељу да ради на себи и прихвати корекције, то је одличан знак – тврди инструкторка балета.

Држање тела, али и пажње Балет има бројне бенефите који утичу на физички и ментални развој деце. Пре свега, он развија координацију покрета, која је данас све лошија код малишана, али и ниво концентрације, те помаже у побољшању одржавања пажње. Осим тога, балет утиче и на правилно држање тела.

– Већ код мале деце примећују се повијена леђа и мале грбе, али балетске вежбе помажу да се стопала отворе, да леђа буду исправљена и да тело постане снажно и стабилно – објашњава Бониела.

Балет, према њеним речима, делује на цео систем тела, кроз вежбе које дају осећај лакоће и елеганције, као да ходате по облацима. Међутим, да би се постигао овај ефекат, потребно је радити на јачању леђа и ногу, што захтева континуирани рад и посвећеност. Балет је чаролија која захтева стрпљење, али доноси многе бенефите за тело и дух – поручује она.

Варљиви сан

Балет у Србији има своје место на уметничкој сцени, али, нажалост, нема довољно простора за све талентоване балерине. Постоји одређени број ученика који се упишу у средњу балетску школу, премда многи одустану или доживе повреде пре него што је заврше.

– Балет је суров и захтева потпуну посвећеност. Када ми дође нека девојчица која сања да постане балерина, обрадујем се, али истовремено се и бринем да јој се снови не распрше јер у то морате да уложите све, а не мора да значи да ћете добити нешто заузврат. Ситуација ни раније није била много боља, али је било више могућности у градовима попут Загреба, Сарајева или Ријеке. Понекад ме душа заболи када видим како се разочарају, иако сам, с друге стране, неизмерно срећна јер им преносим љубав према балету. Ипак, увек бринем јер знам кроз шта ће све морати да прођу – додаје Атанасовљева.

Осмеси као награда

Рад с децом, посебно с групом малих девојчица, носи са собом специфичне изазове. Свака од њих жели да буде у центру пажње, што отежава процес када морају да схвате да су све једнаке и да нико није најбољи.

– Рад с децом ме испуњава јер им преносим знање, исправљам их, односно, имам прилику да их водим кроз читав процес учења. Дивно је посматрати њихове реакције кроз слободу коју им пружам. Често се правим, на пример, да не знам шта следи у кореографији, само да видим да ли оне знају, а када једна девојчица објашњава нешто другој, понекад то уради боље него ја – истиче власница балетског студија.

Иако рад с децом понекада енергетски исцрпљује, Бониела истиче да се ништа не може мерити с дечјим осмесима, загрљајима и задовољством које је, као награда, дочекује на њиховим лицима, као и с њиховим напретком, који показују из часа у час, што све заједно чини да сваки њен труд завреди, а замор постане неважан.

Одушевљење Си Ђинпинга

Пре четири године Бониела је добила посебан позив од кинеског института, када су јој затражили да њен студио припреми кореографију за прославу кинеске Нове године. Када је у мају 2024. кинески председник Си Ђинпинг долазио у посету Србији, позвали су је поново.

– Проф. Ђин с Института Конфучије предложила је да припремимо кореографију уз омиљену песму председника Кине и прве даме ,,Моја домовина“, о Кини и њеним природним лепотама – прича нам Бониела. Једна девојка из Србије, која је завршила кинески језик, оперски је отпевала композицију, што је створило додатни притисак с обзиром на то да је прва дама Кине професор оперског певања. Бониела се суочила с многим изазовима, укључујући стриктне протоколе и правила попут оних да девојчице не смеју да окрећу леђа, гледају у под или публику у очи, што је потпуно супротно од балетских норми и с чим се никада раније није сусрела иако је својевремено играла и за Јосипа Броза Тита и Слободана Милошевића. Упркос свему, девојчице су се снашле изванредно.

– Председник је почео да аплаудира још после прве строфе јер није очекивао да ће чути ту песму, поготово не уживо. Реакције су биле фантастичне – преноси нам Бониела утиске, признавши да ни она ни девојчице нису биле потпуно свесне величине тренутка и људи пред којима су, заправо, играле.

Фото: Председмиштво Србије, Димитрије Гол

Јединствено искуство у Хаскову

Како нам преноси Бониела Атанасов, прошле године имали су сјајно искуство на гостовању у бугарском Хаскову, током четвородневног такмичења. Посебно ју је изненадио начин оцењивања.

– Свака девојчица добила је такмичарски број и тако је прозивана. Ми смо једини били странци, али судије нису имале представу да ли гледају дете из Бугарске или Србије. Оцењивали су сасвим објективно и реално, баш онако како бих их и сама оценила – открива балерина.

Ово искуство је за њих било огромно, посебно зато што се код Бугара и даље осећа руски утицај, који негују у класичном балету. Бониела с поносом истиче да су позвани да учествују и у новембру, што јој даје додатни ветар у леђа и потврду за све оно што ради.


Фото: Приватна архива

2 Коментари

Kumbor
Reply
19. август 2024 at 11:49

Predivan clanak, predivna Bonka.

Dolorfius
Reply
23. август 2024 at 19:24

Kakav divan tekst!
Pravo osveženje uz nadu da kultura i umetnost neće izgubiti mesto u našoj svakodnevici.

Додај коментар: