Тројици астронаута из мисије ,,Аполо 11“ Нилу Армстронгу, Базу Олдрину и Мајклу...
ДОК СУ ПО ЕВРОПИ ПАДАЛЕ БОМБЕ, У БЕОГРАДУ ЈЕ ОДРЖАНА ПРЕТЕЧА ФОРМУЛЕ 1
Kраљица Марија Kарађорђевић одлучила је да сину Петру за 16. рођендан приреди ауто-трку, два дана по почетку Другог светског рата
У Београду су почетком септембра 1939. одржане прве међународне аутомобилске и мотоциклистичке трке, назване Велика награда Београда или Београдски гранпри. С обзиром на то да је Други светски рат тек отпочео, тај 3. септембар био је буран за целу Европу због страха од напада, док је за Југославију он представљао један заиста не свакидашњи дан. У тренутку када су по Европи падале бомбе у центру Београда су се одржавале Прве међународне аутомобилске трке. Биле су то оне праве трке, европског стила, у којима су учествовали чак и најславнији аутомобилски прваци света попут Хермана Ланга, Манфреда фон Браухича, Тација Нуволарија, Хермана Милера…
Стазу за ове велике међународне трке чиниле су кружне улице око Kалемегдана, које су по свом карактеру, успонима и падовима представљале посебан изазов за искусне возаче у борби за главну награду - пехар Kраља Петра Другог.
Ово је прича која би могла да се нађе у рубрици веровали или не, а многи се питају откуд је баш Београд изабран за лока цију трке за велику награду. Наиме, тадашња краљица Ју гославије Марија Kарађорђе вић уживала је у вожњи свог ролс-ројса и неретко је у њему крузирала улицама Београда.
Не само што је било врло ретко да се члан кра љевске породи це вози сам већ је у то време било још ређе да жена седи за воланом. Вође на страшћу пре ма аутомобили ма, краљица је одлучила да свом сину краљу Петру II Kарађорђевићу за 16. рођендан приреди данашњу ве рзију трке Формуле 1 у граду.
Три дана уочи дугоочекиваног спектакла на Kалемегдану су одржаване тренинг-трке не би ли искусни возачи осетили тло београдских улица. Замислите данашњу дозвољену брзину на ауто-путевима, која је у то вре ме представљала рекордну бр зину коју су постигли немачки возачи, а медији и задивљена публика данима су је преприча вали! Брзином од 132 километра на час још нико није возио не само у Београду већ у читавој Југославији.
Посебне овације публике до био је млади београдски возач Павле Меламед, који је одуше вљавао публику прелазећи круг око Kалемегдана просечном брзином од 96 кмилометара, а енергична публика би сваки пут након опасне кривине поздра вљала аплаузом вештог возача, писали су тадашњи медији.
Лист Време је уочи трке обја вио саопштење за публику да би се лакше оријентисала, па је тако наведено из којих улица се улази за стајање на градским бедемима, за посетиоце на калемегданској тераси, али и за нумерисане столице, које су би ле постављене на трамвајским шинама, док се за главне триби не улазило код хотела “Српска круна” и “Српски краљ”.
Током отварања трке на поча сној трибини, која је била сме штена на тераси код “Српског краља”, налазили су се изасла ник Неговог краљевског висо чанства – маршал двора, мини стри, председник општине, као и разни чланови дипломатског кора у Београду који су дошли да дају подршку изврсним возачима на овом до тада невиђеном спектаклу у Југославији.
Уз звуке државне химне, по дигнута је застава на јарболу изнад трибине жирија, а онда су, тачно у 11.05, отпочеле трке. Старт је био код “Српске кру не”, где је стајало седам мото цикала, који су се борили за награду. Трка је организована у осам кругова.
Након мото циклистичке трке, уследиле су трке моторима с приколи цама, које су, кроз пет круго ва око Kалемегданске тврђаве, возили жандарми из Београда.
Било је то десет харлија одлич ног квалитета, али су београд ски жандарми возили безбедно, без непотребних ризика, просе чном брзином од 75 километара на час. Потом, тачно у подне, одржана је још једна трка бео градских мотоциклиста, који су засенили публику.
Након задивљујућег спекта кла који су на београдском тлу извели мотоциклисти, у 14 сати су одржане аутомобилске трке.
Најпре су стартовала спортска кола, а потом и они с ја чом куби кажом. Дефинитивно најинитересантнија и најузбудљивија тачка била је вожња спортских кола којима су руковали највећи светски асови тога доба попут Херма на Ланга, Тација Нуволарија, Хермана Милера, Манфреда фон Браухича. Раме уз раме са светским звездама стао је и ју гословенски возач Бошко Ми ленковић у аутомобилу бугати, ком су припале посебне симпа тије публике.
Укупна дужина стазе износи ла је тачно 2.974 метра, а вешти возачи највећу брзину постиза ли су код Kуле Небојша. Најбр жи круг извозили су Нуволари и Фон Браухич – минут и 14 секунди.
Kако су медији извештавали, тај 3. септембар био је врео дан. Сунце је пекло, али гледаоци су били истрај ни. Стално су се испијале хладне бозе и лимунаде, а они који су били на три бинама могли су с времена на време да про шетају Kалишом. Пред хотелом “Српска круна” стални посетио ци су заузели своја места још у раним јутарњим часовима. У подне је био сервиран ручак, док су многи понели од куће понешто за јело да не би про пустили део трке.
Недељу дана пре трке, 26. ав густа, летели су авиони који су бацали најавне рекламе. Цена возних карата до Београда би ла је спуштена упола цене, тако да је, упркос немилом догађају који је у том тренутку задесио свет, овом несвакидашњем спектаклу присуствовало око 80.000 гледалаца.
На дан трке у продају је пу штена специјална серија од че тири поштанске марке: по две с мотоцклистима и колима.
Сутрадан 4. септембра у ли сту Време осванула је насловна страна с два, чинило се, подједна ко важна догађаја. Један део на словнице испуњавале су вести о почетку Другог светског рата, други део био је посвећен овом великом спортском догађају.
Значај аутомобилских трка уопште, а нарочито ових одр жаних на Kалемегдану, имао је посебан значај не само у томе што је народу пружио ретке, узбудљиве и у великом стилу изведене егзибиције савреме них светских возача већ и у то ме што је младом југословен ском нараштају створио жељу и вољу да рукује и влада најмоде рнијим возилима.
Ове трке ни су биле само велики спортски догађај већ су представљале и највећу манифестацију и про паганду аутомобилизма и мото ризације земље, а странци који су тада дошли у Београд да би показали способности учинили су несумњиво велику корист за читаву Југославију.
Победник
Победу у трци однео је италијански возач Тацио Нуволари у колима ауто унион, претечи данашњег аудија, који је 50 кругова око Kалемегданске тврђаве прешао за сат, четири минута и три секунде. Иако је стартовао као пети, успео је да претекне осваја ча пол-позиције Немца Манфреда фон Манфреда фон Браухича, који је прошао кроз циљ као други у мерцедес-бенцу, са свега 7,6 секунди заостатка. Трећи је био Браухичев земљак Херман Паул Милер, који је такође возио ауто унион. Он је био спорији од Нуволарија 31,6 секунди. Победник је, поред пехара, добио је и новчану награду од та дашњих 15.000 динара, златну плакету и уметничку диплому. Друго место донело је 10.000, а треће 5.000 динара.
аутор ТАМАРА ЈОРГИЋ
ФОТО: МУЗЕЈ АУТОМОБИЛА