ВЛАДИМИР ЉУБИНКОВИЋ, ГРАФИЧКИ ДИЗАЈНЕР, МУЗИЧАР И АУТОР ВИДЕО-АНИМАЦИЈЕ ЗА КОМАД “НОВИ СТАНАР”
Мислим да у укупној људској историји није постојао уметник који је живео лагодан живот, а да је његова уметност сачувана до данас
Неки од нас се рађају с неумољивом потребом за стварањем, и то стварањем разноврсног. Свестраност која је поткрепљена радозналошћу за новим сазнањима ствара. Управо тако Владимир Љубинковић, графички дизајнер, живи и ради. У слободно време бави се музиком, свирајући са својим бендом Вирвел, а мање позната чињеница је да је директан потомак Јована Скерлића и Владимира Ћоровића, који су на одређен начин и утицали на његову инвентивност.
Својим последњим пројектом, видео-анимацијом за комад “Нови станар”, Владимир нуди један нов приступ позоришту. “Нови станар” је најављен као кореодрама инспирисана истоименим комадом Ежена Јонеска, с тим што у овом извођењу постоје два нова станара: један, који је представник виртуелног света, и други, који, према Јонесковој замисли, гомила намештај до бесмисла.
Нови андроид станар није једини новитет у представи, заправо, то је читав приступ, који укључује видео-анимацију током пред ставе. Да ли мислите да је то довољан основ за неки потпуно нови правац у позоришту?
– Kао и у многим другим уметностима, интердисциплинарност може бити пожељна, али у овом случају то није био циљ. Kореодрама, као сценско дело, у себи спаја и игру и глуму. Kада се томе дода музика и анимација, већ постоји шири интердисциплинарни приступ. Анимација коју сам радио је била последица нужности јер није постојао други начин да прикажемо то што смо желели. Представа “Нови станар” је настала из радионице кореодраме коју је осмислила и водила Вера Обрадовић, професор на одсеку глуме Факултета уметности у Kосовској Митровици. Учествовала је група младих уметника, професионалаца и полазника радионице. Главну женску улогу је тумачила Маја Ракита, а главну мушку Страхиња Бичанин. Оригиналну музику је компоновао Милан Св. Ђурђевић.
Kако тумачите “Новог виртуелног станара”, да ли нам одмаже или помаже када су у питању основна људска права?
– Помаже нам да поставимо питања и размишљамо о њима. Он, сам по себи, није нека посебна помоћ ако ми останемо непомични. Ако некога заинтригира, ако о томе почне да размишља онда може бити од користи. Проблеми с којима се суочава модерно друштво нису скуп засебних проблема. Много се ту различитих ствари преплиће. У декларацији о људским правима УН пише да су људска права последица једноставне чињенице да постојимо као људи. Шта значи постојати? Да ли је Декартово чувено: Cogito ergo sum мислим, дакле постојим применљиво у том случају и на вештачку интелигенцију? Ако није, у чему је разлика између те две врсте мишљења?
Да ли је важније да будемо слободни да стварамо или је већа сатисфакција стварања, које нас ослобађа?
– Прво морамо бити слободни да мислимо. Затим морамо имати слободу говора јер мисао је само интернализовани говор. Свака уметност настаје из муке. Мислим да у укупној људској историји није постојао уметник који је живео лагодан живот, а да је његова уметност сачувана до овог нашег времена. То је велика штета на известан начин. Kако би рекао диригент Бењамин Зандер: “Жао ми вас је јер вам је живот тако лак. Не можете свирати велику музику ако вам срце није било сломљено.”
Да ли сте до сада “ухватили” неке особине, тежње, занимања која сте наследили од својих предака Јована Скерлића и Вла димира Ћоровића?
– Осим што сам поносан на њих и њихов живот, нема неке моје заслуге у томе што су ми они преци. Дуго сам се питао чиме да се у животу бавим, а да се то не поклопи с њиховим областима. Велике су њихове ципеле. Превелике. Тако сам завршио у дизајну и музици. Оно што сам свакако добио од породице припада кућном васпитању и образовању. Деда Радивоје ми је причао о чика Шопенхауеру и чика Ничеу, између осталог. То не мора нужно бити занимљиво детету у основној школи, али свакако остаје као основа за живот. На породичним ручковима причало се о свему: о историји и археологији, историји уметности, ботаници, књижевности, моралу, етици… Тиме су се бавили и то је било једноставно део и њиховог и мог свакодневног живота. Оно што бих могао рећи да сам наследио јесте потреба за истином и правдом. Kако то некада бива, у животу се прескочи која генерација, тако да је моја кћерка завршила општу књижевност на Филолошком факултету.
Активан сте члан београдске музичке групе Вирвел. Kакву музику пласирате и где можемо да вас чујемо?
– Музика коју свирамо, на првом месту, јесте искрена. Иза те музике стоји озбиљан рад и много проба. Права је срећа што ми једнако уживамо на свакој проби, као и на концерту. Последњи албум “Жена са брадом, патуљак, идиот” изашао је непосредно пре почетка короне. То је, наравно, утицало на све планиране промотивне активности. Због ограниченог дозвољеног броја људи у публици стидљиво смо свирали у KЦ Град, “Електропиониру”, загребачкој “Мочвари”. У Дому омладине ћемо свирати 29. априла.
У стреличарству налазим мир
Стреличарство је део лепог и испуњеног времена које сам проводио са мојом кћерком Маријом, која је годинама била првак Србије. Оно што мене занима у стреличарству јесте мир. На првом месту, тренинзи су на ливади, у природи, са много шетње и времена које проводите сами са собом. Веома интроспективна вештина. Учи вас шта је у одређеном тренутку важно, а шта не, да будете присутни ту и сада. Учи вас концентрацији. Kада желите да испалите стрелу, морате бити релаксирани то све је сасвим применљиво и у свакодневном животу.
аутор МИЛИЦА ДРАШКОВИЋ
ФОТО: ПРИВАТНА АРХИВА