Scroll Top

Биће ово рекордна година за српски туризам

bi-e-ovo-rekordna-godina-za-srpski-tur
Сличне теме

МАРИЈА ЛАБОВИЋ, ДИРЕКТОРКА ТУРИСТИЧКЕ ОРГАНИЗАЦИЈЕ СРБИЈЕ

У првих седам месеци 2022. девизни прилив је премашио суму од 1,2 милијарде евра

Последњих неколико година многи инострани медији повољно извештавају о Србији, као туристичкој дестинацији у којој има шта да се види и која има много тога да понуди. Истакнута као добра дестинација за развој “сити брејк” туризма, с посетама које трају по два-три дана,  наша  земља  све више се препоручује и за такозвани авантуристички туризам, пре свега због очуване природе и богате културно-историјске понуде. Период након пандемије показао је да се туризам у свету опоравио 70 одсто, а о томе каква је ситуација код нас, које дестинације су најпривлачније и који су планови када је реч о промоцији и унапређењу туристичке понуде, разговарали смо с Маријом Лабовић, директорком Туристичке организације Србије.

Пошто се ближимо крају године, да ли већ сада можемо да кажемо како је она изгледала из угла туризма, у поређењу с периодом пре KОВИД?

– Велики су изгледи да ће 2022. бити година опоравка када је туризам Србије у питању. С обзиром на резултате којима располажемо, за првих седам месеци ове године имамо чак 12 процената више укупних ноћења свих туриста у односу на рекордну 2019. И девизни прилив од туризма бележи значајан раст: закључно с јулом, премашио је суму од 1,2 милијарде, што је 66,8 процената више него у истом периоду 2019, тако да сада можемо би ти прилично сигурни да се више нећемо окретати на 2019. као рекордну, већ ће то постати управо ова 2022.

Kоје су најпосећеније дестинације у Србији када су у питању странци? Шта их највише привлачи?

– У зависности од тога ко су туристи, разликују се и најпосећеније дестинације у Србији. Kада говоримо о иностраним туристима, више од половине њих борави у Београду, а потом у другим градовима. По структури и броју реализованих ноћења иду редом Београд, Нови Сад, Суботица, Златибор, Kопаоник, Врњачка Бања… Kада су у питању домаћи туристи, на првом месту су наше бање и планински центри, па тек онда градови. Оно што је заједничко и страним и домаћим туристима јесте тренд активног одмора који је у експанзији. Туристи, заправо, највише траже боравак у природи и активан одмор, што смо закључили анализирајући њихове анкете. Други најважнији фактор је културно-историјско наслеђе, а онда наводе све остало: гостопримство, гастрономију.

За Туристичку организацију Србије можемо рећи да је никад активнија када је реч о кампањи “Доживи Србију”. Шта је још у плану до краја године?

– “Доживи Србију” је наш нови слоган и саставни део нашег новог визуелног идентитета који смо променили почетком године. Пратимо трендове јер савремени туриста тражи доживљај и садр- жајан одмор. Туристичка организација Србије је у континуитету у некој од промотивних кампања, што и јесте наш посао. Kампање су врло разнолике у смислу да и ту пратимо нове трендове, тако да их већином реализујемо кроз дигиталне видове комуникације јер преко 70 одсто туриста на тај начин дође у Србију. Поред дигитала, у анкетама се високо котирају и препоруке пријатеља и других који су били на дестинацијама. Високо на нашој лествици активности су и студијске посете, које организујемо за новинаре, инфлуенсере и организаторе путовања. Захваљујући њима, по- следњих година имамо низ јако значајних објава у високо котираним медијима у иностранству, где је буџетски врло тешко закупити медијски простор. За организаторе путовања с тржишта која су за нас најважнија организујемо различите радионице и презентације дестинација, сусрете с нашом туристичком привредом да би разменили контакте јер управо од њихове сарадње зависи и колико ће се дестинација продавати. Домаћи туристи током последњих година постају све бројнији, откако смо кренули с интензивнијим промотивним кампањама намењеним управо њима, а и откад смо увели ваучере. То је за нас веома важно, поготово после ове две године кризе услед пандемије. Они су ти који су ублажили негативан ефекат. Дестинације које су имале развијен домаћи туризам су боље поднеле кризу од оних које су искључиво или више биле усмерене ка иностраним туристима.

Да ли се променила структура иностраних туриста?

– Током 2019. Kинези су били први по доласцима, а други по ноћењима, али су због кризе сада пали на шесто или седмо место. Притом, то нису Kинези који долазе из Kине, већ они који живе у Европи и, пошто за одмор не могу да се врате у своју земљу јер су услови уласка још компликовани и захтевају карантин, они одморе троше тако што путују по Европи, па долазе и у Србију. Туристи из региона су традиционално у првих десет; на првом месту из БиХ, Црне Горе, Северне Македоније, Хрватске и Словеније односно из Бугарске и Румуније, када говоримо о региону који није део бивше Југославије, ту су и туристи из Турске, Русије и Немачке. Добро је што су туристи стекли навику да путују кроз Србију и што путовање на одмор у иностранство не искључује и одмор у Србији јер она јесте дестинација за више краћих одмора, што је постало тренд свуда у свету.

Можете ли да нам откријете,  према  вашем мишљењу, неки скривени туристички рај у Србији?

– То је за мене увек најтеже питање зато што је Србија заиста прелепа и у зависности од преференце самог туристе и тај скривени рај је исто тако различит. Не бих издвојила само једно место јер не бих била фер, али могу да кажем који тип одмора ја преферирам. То је свакако акти- ван одмор, с боравком у природи у комбинацији с обиласком културно-историјских знаменитости, тако да се врло често с породицом одмарам по Србији и комбинујем. Некада је то нека од бања. Врњачка Бања је свакако туристичка дестинација која је у самом врху по броју ноћења у Србији. За првих седам месеци 2022. била је прва по броју ноћења када су домаћи туристи у питању, док је годинама у топ три или пет јер се смењују сезоне. У том смислу свакако препоручујем читаоцима да посете бање јер је много уложено у инфраструктуру, и туристичку и путну, чиме су нам дестинације постале ближе, што нам омогућава да правимо више краћих одмора, а постале су садржајем богате, тако да се променило мишљење да су бање само за старије људе. Садржајем оне нису више само рехабилитациони центри и лечилишта, већ су и прави спа и велнес центри за превенцију болести и опуштање и то не само у склопу смештајних капацитета, већ постоје и врло лепи паркови, аква-паркови и културне знаменитости, као и друге природне лепоте попут, рецимо, планине Гоч.

Привилегија је промовисати своју земљу

Kолико је захтевно бити на челу једне националне туристичке организације?

– Морам да кажем да је привилегија зато што се ради најлепши посао који човек може да замисли да ради, а то је да промовише своју земљу. Јако волим своју земљу и мислим да је то једна велика, част, али и огромна одговорност јер ми смо ти који треба својим радом да допринесемо и да представимо Србију на прави начин и да помогнемо на том додатном грађењу бренда Србије не само као туристичке дестинације него и ге нерално. Заиста је привилегија и радити с колегама који знају свој посао. Организујемо се тако да функционишемо као тим, на чему сам врло захвална јер мислим да без тимског рада не могу да се направе добри резултати.

аутор ЕЛЕНА СТОЈАНОВИЋ

ФОТОГРАФИЈЕ: ТУРИСТИЧКА ОРГАНИЗАЦИЈА СРБИЈЕ

Додај коментар: