Scroll Top

Чувари најдрагоценијих успомена

cuvari-najdragocenijih-uspomena
Сличне теме

Прва дигитална фотографска радња у Србији и региону

Блиц Урошевић представља спој старе београдске фотографске радње и најмодерније онлајн радње у Србији

Марко Каплановић

Фотографска радња на Булевару краља Александра “Блиц Урошевић” отворена је 1937. и важи за једну од најпознатијих у граду. Пошто претходни власник није имао наследнике, на његово место, стицајем околности, дошао је млади предузетник Марко Каплановић. Дугу традицију и занат који је једно време био у опадању знањем, улагањем, али и оригиналном идејом, успео је да врати на место које заслужује.

– Радњу под именом Фото-блиц отворио сам 2012, када сам имао 22 године. Урошевић смо додали због традиције пошто је пре мене 50 година постојала “Фото-радња Урошевић” и у ту част, а и због тога што су људи навикли на њу, додали смо у назив садашње радње – каже у разговору за Борбу Марко Каплановић, власник “Фото-студија Блиц Урошевић”.

Спој старог и новог

Појавом нових технологија, као што су паметни мобилни телефони и дигитални фото-апарати, и порастом популарности друштвених мрежа, фото-радње су почеле да осећају пад интересовања за израду фотографија, а годинама које су уследиле и смањење обима посла. У међувремену смо изгубили доста квалитетних навика, а једна од њих је и израда фотографија.

– Осмишљени су дигитални апарати с екраном, на којем имаш могућност прегледа фотографија. Корисник је изгубио оно што краси овај посао и фотографију, а то је узбуђење и ишчекивање када види како је испало нешто што је фоткао. Из тог разлога, сматрам да је нова технологија задала највећи ударац овом послу. Ми смо направили парадоксално успешну причу јер смо управо ту технологију искористили да дођемо до већег броја људи и да их подсетимо да је чување успомена кул и да ће им за 20 година бити жао када више не буду имали одређени модел телефона и фотке које су на њему чували, наводи Каплановић.

Предност дигитализације

Управо ту дигитализацију Каплановић је искористио као бенефит и дошао на идеју како да један занат, који је био у опадању, оплемени и подигне на виши ниво. Прве идеје ка дигиталном маркетингу почеле су 2015. у правцу оглашавања преко интернета, а од 2018. кренули су озбиљнији пројекти, усмерени ка формирању апликације, да би коначни облик апликације, који се данас користи, настао 2022.

– Идеја за оснивањем прве онлајн фотографске радње потекла је сасвим спонтано. Били смо прва радња у Београду која је имала озбиљну Фејсбук страну и почела да ради дигитални маркетинг, што је било незамисливо за фото-радње. Тада сам направио понуду за израду фотографија, мислећи да ћу на тај начин привући Београђане да посете радњу. Међутим, приметили смо да смо у периоду од два-три сата добили преко 20 поруџбина, људи су почели да се сналазе преко бесплатне платформе и наручивали фотографије на тај начин. У том тренутку, пала ми је идеја да то подигнем на виши ниво и проширим на целу земљу, не само на Београд. Кренули смо да правимо бољи сајт, а временом дошла је идеја и за оснивањем апликације, објашњава Каплановић.

Три клика до слика

Оно што “Фото-студио Блиц Урошевић” издваја од других јесте то да су једини у Србији и региону који имају апликацију помоћу које се наручују производи из њихове радње. Из било ког места, у само три корака, можете послати своје дигиталне фотографије онлајн, одабрати димензије и добити их израђене на кућну адресу.

– Прву апликацију направио сам 2018, тада је око 50 одсто наруџбина било “загубљено”. Било је ту доста проблема и процес усавршавања је трајао дуго. Коначно, у фебруару 2022. направио сам потпуно функционалну платформу. Није било лако јер нико у Србији није имао то – истиче наш саговорник.

Шоље, јастуци, календари

Поред израде фотографија, радња се бави и израдом фото-књига, шоља, јастука, привезака, календара, слагалица… С обзиром на то да имају сарадњу и препоруке од свих амбасада у Београду, специјализовани су и за фотографије за различите документе.

– Радња је подељена на два дела. Физички, налазимо се на Булевару краља Александра, али имамо и онлајн продавницу у којој корисници из било ког места могу да наруче оно што желе. Имамо пример једне баке из места са 300 становника, којој смо преко телефона објаснили како да нам шаље фотке и отада их сваког месеца шаље на израду, објашњава Каплановић.

Луксуз или заборављена навика?

Иако је у данашње време једноставније успомене сачувати на телефону или компјутеру, израђене фотографије представљају драгоценост која симболизује лепе тренутке с венчања, рођендана, путовања, који остају за цео живот. Нашег саговорника питали смо да ли израда фотографија данас представља луксуз или ипак само заборављену навику.

– Зависи из ког угла се посматра. За велики део корисника фотографија је нешто највредније што имају у свом дому и не гледају на то као велики новчани издатак. Мислим да то не треба да нам представља луксуз, већ нешто највредније. Свако треба да има своју приватну збирку фотографија израђену на папиру. Али, исто тако, могу да разумем и људе којима је фотографија луксуз јер све те успомене могу да оставе на Фејсбуку и Инстраграму, у телефону – објашњава он.

Ретро је у моди

Поред знања, константног усавршавања и добре идеје, према речима Марка Каплановића, сваки занат може да оживи уколико се направи добра стратегија и имате умеће коришћења интернета и маркетинга.

– Тешко је данас бити оригиналан јер скоро све постоји. Мислим да се полако враћа тренд израде фотографија. Генерално, почиње да се враћа све што је ретро, оригинално и што је некада било квалитетно, почев од ретро наочара, старих модела патика, све до израде фотографија. Све што је некада било добро, полако се опет враћа у нашу културу – оцењује Каплановић.


Оригинално паковање

Фото-студио “Блиц Урошевић” препознатљив је и по оригиналним, брендираним кутијама у којима се преузимају фотографије. Како нам власник открива, идеју за њих добио је током пандемије, када је имао довољно времена да размишља на који начин може да унапреди посао.

– Дошао сам на идеју да направим уникатна паковања, како људима фотографије не би стизале у оним класичним кесама. Живимо у свету где одређени број људи више цени паковање него производ у њему, а и паковање је нешто што остави први утисак. Кутија је у облику апарата, који је симбол свега чиме се ми бавимо. То је једна од најбољих идеја које сам имао у ових 12 година пословања јер оне остављају посебан утисак на наше купце, без обзира на то да ли је у питању онлајн наруџбина или се преузима уживо.


Гаранција до 100 година

Поред разноврсности производа који нуди, квалитет је оно на шта се ова фотографска радња ослања. Доказ за то је и “гаранција на папир до 100 година”. Наиме, реч је о томе да приликом израде фотографија користе папир компаније “Фуџи” из Јапана, међу водећим произвођачима папира.

– Фотографије које изађу из наше радње трају до 100 година, зато што користимо оригиналан папир фуџи, најбољи на свету – поручује власник фото-радње.


Фото: Борба

Додај коментар: