Вест о смрти великог српског рокера и најплодоноснијег музичког ствараоца Борисава Боре...
СЕЋАЊЕ НА МАЕСТРАЛНОГ ПЕСНИКА ЂОРЂА БАЛАШЕВИЋА КРОЗ ИЗБОР АРХИВСКИХ И ФОТОГРАФИЈА СА ПОСЛЕДЊЕ ОДРЖАНОГ НАСТУПА
Био је део породица многих домова од Вардара па до Триглава. И сад су, последњих фебруарских дана, певали истим језиком Љубљана, Сплит, Загреб, Сарајево, Пула, Београд, Нови Сад…
Ма ло је људи испраћено с ових простора у толикој тузи, а за још мање их је туговала истовремено цела бивша Југославија. У оба случаја једног имена би се сви сетили, али за ово друго име, које је скоро напустило, тешко да би ико могао да каже да би нас икад заправо и напустило. Ипак, Ђорђе Балашевић, песник за ког се испоставило да је био део породице многих домова од Вардара па до Триглава, отпловио је својим панонским морем овог фебруара. Многи су туговали по сазнању ове вести. Свако је из свог угла доживео каријеру дугу више од 40 година. Неко се заувек опростио са својим детињством, неко са својом земљом, а неко, коначно, с бившим љубавима.
Како описати живот и дело које нам је оставио у наслеђе. Како рећи нешто о каријери, о којој се све зна ,како рећи нешто песмама које скоро сви знају напамет?!
Цртице из биографије
Ђорђе Балашевић рођен је 11. маја 1953. у Новом Саду. Упркос свим успесима које је постигао, отац и мајка противили су се његовој одлуци да буде музичар и сматрали су да би требало да се бави географијом, за шта се и школовао. Његов први албум носи назив “Мојој мајци уместо матурске слике у излогу”. Одрастао је у Новом Саду, у Улици Јована Цвијића, која се помиње у његовој песми “Неки нови клинци”. Ту је живео до краја живота. За свој рад је добио многобројне награде. Написао је четири романа и издао 14 албума. Памте се његове серије од по 10-15 концерата у Сава центру, као и пуне дворане широм бивше Југославије. Преминуо је 19. фебруара у Клиничком центру Војводине у 68. години. На вечни починак испраћен је песмом “Оливера”, коју је посветио супрузи.
Ауторовог текста, непосредно након немиле вести, на питање како би свом детету описао ко је био Балашевић одговорио је с “то је човек уз чије смо песме многе испратили, многе дочекали, а многе дочеке и планирали и све ћеш то разумети кад порастеш”. Тако је заправо стварно и било у великом броју случајева. Како смо сазревали тако смо и схватали шта који стих значи, а Ђоле је умео да један стих развуче на 20, па и 30 година. “Не ломите ми багрење”с нечијих 15 и 40 година не односи се на исту ствар. А опет, увек се односи и увек су се односили… Маестралан је био. Ко је имао срећу и могућност да присуствује бар једном од безброј његових концерата, могао је да се увери из прве руке да је њему публика била све и најважнија. Иако често узиман на зуб због оваквог или онаквог тумачења његових изјава, народ, а не политичари, дао је суд последњих дана фебруара. А то је био страшан суд. Страшан за све оне који су ишли у инат његовој чувеној “да рата не буде“ јер један кратак моменат, макар на та два-три дана, стара Југославија опет је постојала. Љубљана, Сплит, Загреб, Сарајево, Пула, Београди Нови Сад певали су исте песме, истим језиком.
Аутор текста имао је прилику да буде део те магије један период и да, као фотограф, забележи последње концерте. Фантастична је енергија која окружује цео тај циркус. Пре свега, то је она енергија која вас тера да дате свој максимум јер свако ко је око њега најбољи је у свом послу или је у самом врху. Био да су то музичари, људи који раде са светлом или тоном. Ипак, скромност која се као аура надвија над Балашевићем преноси се и на њих. Свако ради свој посао и видно ужива што је баш на том месту у то време.
Невероватно је и то колико јаку базу фанова има Балашевић. Они се називају “Звездани батаљон”, не пропуштају ниједан концерт и увек један број њих попуни делове првог реда. Без обзира на то у којој земљи се одржава концерт. То је стварно нешто посебно. И свако отварање хале или арене прати идентична сцена људи трчећи грабе ка првим редовима, спремни да се искључе и бар на два-три сата побегну од свега што их окружује у свакодневици. Као да свако проналази неки сопствени времеплов и место на које га Балашевић одводи. Потом се светла гасе. Бина обучена у циркуски дизајн пали једну по једну лампицу, а тамбураши и остали музичари излазе редом. И потом, на сцену ступа маестро и већ почетну песму с њим певају сви присутни. И та је сцена бивала увек иста. У Загребу, Новом Саду, Крагујевцу… И баш тај концерт у Крагујевцу, који је због Ђолетових здравствених проблема померан, остаје сад уписан као последњи. С тог наступа пред читаоцима Борбе је и последња фотографија на којој се види како Ђоле поздравља публику. Испоставиће се последњи пут… Али, заправо, то је последња фотографија једне дуге каријере. Ђоле је, симболично, последњи планирани концерт заправо одржао у свом Новом Саду. Судбински се само тај шпил карата промешао мало другачије и можда је то један мали доказ да “неко то од горе види све”.
Тако богата и дуга каријера неупитно носи прегршт прича. Једна би се могла издвојити јер као да је писана руком Панонског Морнара. Пре двадесетак година, наиме, један пар се упознао и верио на Балашевићевом концерту, а пре две године једно од њих је преминуло. Када је чуо за то на концерту у Загребу, Ђоле им је посветио песму и на крају изведбе, симболично, угасио пламен на упаљачу. Скоро нико није схватио тај гест, мали а тако снажан.
Чудна је ово животна ситуација… Можда би било боље бити старији јер би тада значило да се имало више прилике за дружење с овим песником. Земља која никад није била позната по возовима који долазе на време овај пут шинама преко Пуле и Трста до Париза имала је прилику да испрати воз који је повео свог најпознатијег путника далеко пре планираног реда вожње. И причаће неки нови клинци о светлима арене…
Аутор: Иван Милaдиновић
ФОТОГРАФИЈЕ: LIVEPRODUCTION